tilbake

Energieffektiv drift

Ved hjelp av solenergi produsert på kontorbygningen på Vinterbro
sikrer DACHSER Norway en mer energieffektiv drift av sin elektriske bilpark.

Å finne energieffektive løsninger innen transport blir stadig viktigere. Foto: Radan Furiel.
Å finne energieffektive løsninger innen transport blir stadig viktigere. Foto: Radan Furiel.

I sommer installerte bedriften solcellepaneler på kontorbygningen i Nesoddveien og beregninger fra installatøren indikerer at disse solcellene vil generere strøm som dekker mer enn en tredjedel av DACHSER Norways eget strømforbruk. Solcelleanlegget produserer blant annet strøm for ladestasjonene til den elektriske bilflåten. Med det nyeste tilskuddet av typen Ford eTransit med plass til åtte paller og en rekkevidde på 200-300 km avhengig av værforhold, tas konseptet med utslippsfri levering til et nytt nivå. Ved hjelp av egenprodusert solkraft på produksjonsrike dager, sikres energieffektivitet når elektriske distrubusjonsbiler skal lades. 

Benjamin Fjellheim, Sales Manager, forteller begeistret om selskapets bærekraftige initiativer og det nyeste tilskuddet til DACHSER Norways elektriske bilflåte: «På solrike dager her på Vinterbro kan vi faktisk lade våre elektriske lastebiler med egenprodusert solenergi. Selv om vi har kjørt utslippsfritt i Oslo siden 2020, er dette likevel et ekstra steg i vår tilnærming til utslippsfri levering, og en utvikling vi synes er veldig spennende.»

Med en stadig økende etterspørsel etter logistikktjenester og behovet for mer fleksibel og bærekraftig distribusjon, er DACHSER Norway dedikert til å holde seg oppdatert med de nyeste teknologiske fremskrittene innen logistikk og transport.

Den nye lastebilen er i tillegg ideell for leveringer i Oslo sentrum, hvor trange kjøreforhold og begrenset parkering er vanlig. I tillegg har den en løftelem som ikke bare effektiviserer leverings- og henteoperasjoner, men også gir sjåførene en mer komfortabel arbeidshverdag.

Elektrisk semitrailer i bestilling

Neste skritt i elektrifiseringen av bilflåten er bestillingen av en elektrisk semitrailer som erstatter en tradisjonell dieseltrailer. Marius Jahr, Operations Manager i DACHSER Norway, forklarer: «Våre positive erfaringer innen bylogistikk med batterielektriske kjøretøy gjør det naturlig for oss å ta det neste skrittet – langdistansekjøring. Vi har derfor også planer om å tilføre en elektrisk semitrailer i bilparken vår.»

Den elektriske semitraileren som er bestilt og forventet i løpet av neste år, vil være drevet av avansert batteriteknologi uten utslipp av eksospartikler som i konvensjonelle dieseltrailere. Den elektriske semitraileren vil ikke bare bidra til å redusere karbonavtrykket, men den vil også være mer energieffektiv og kostnadseffektiv på lang sikt.

Også globalt satser DACHSER på el-lastebiler til langtransport. I 2022 signerte selskapet en intensjonsavtale med Mercedes-Benz Trucks om en bestilling av 50 lastebiler av typen Mercedes-Benz eActros LongHaul, som forventes å være klar for serieproduksjon innen 2024.

DACHSER Norway utvider den elektriske bilparken. Foto: Radan Furiel.
DACHSER Norway utvider den elektriske bilparken. Foto: Radan Furiel.

DACHSERs langsiktige klimastrategi

DACHSER Climate Protection Strategy fokuserer på effektivitet, innovasjon og inkluderende ansvar, med mål om å bidra til det globale samfunnets langsiktige mål om netto nullutslipp. DACHSER har en helhetlig bedriftspolitikk som er forankret i prinsippene om økonomisk, sosial og økologisk bærekraft. Du kan lese mer om selskapets klimastrategi her.

DACHSER over hele verden
Kontakt oss
Kontakt Ingrid Øie Communications Consultant Nordic
+45 36 34 77 77 ingrid.oie@dachser.com