Veien til fremtiden: En karriere som lastebilsjåfør
Det er stor etterspørsel etter lastebilsjåfører på grunn av den akutte mangelen på sjåfører i transportbransjen. Hvordan kan logistikkbedrifter håndtere denne utfordringen?
Speditørbransjen kloden rundt står overfor en stor utfordring: mangel på unge sjåfører. Ifølge Norges Lastebileier-Forbund (NLF) er det et underskudd på rundt 3000 yrkessjåfører hvert år i Norge. Ifølge en studie utført av International Road Transport Union (IRU), sier hele 62 prosent av transportørene i Europa at de har store problemer med å rekruttere sjåfører til lastebilene sine. «Vi må ikke tillate at sjåførmangelen forverres», sier Umberto de Pretto, generalsekretær i IRU. «Speditørene gjør sitt beste, men regjeringene og de offentlige myndighetene må intensivere innsatsen for å forbedre arbeidsforholdene og tilgangen til yrket.»
Men for å kunne fortsette å tilby kundene pålitelige og forutsigbare transport- og logistikktjenester må logistikkselskapene også gjøre en innsats. Spørsmål av denne typen er de viktigste å besvare: Hvordan rekrutterer vi unge mennesker til dette utfordrende, men samtidig viktige yrket? Hvordan kan vi redesigne en stillingsbeskrivelse som ofte har blitt oppfattet negativt, slik at den blir interessant for både kvinner og menn? Hvordan styrker vi den gjensidige tilliten til menneskene som er «ute på veien», og det de gjør?
«Vi skal også ta vårt ansvar i problematikken rundt sjåførmangelen. Vi har hatt fokus på dette i flere år, og vet at vi kan bidra i denne problemstillingen», forteller Armend Krasniqi, Country Manager for DACHSER Norway. I ti år har DACHSER satt standarder for opplæring av sjåfører for logistikkbransjen: «Kjøretøy trenger kvalitet i førerhuset og bak rattet.»
For å sikre at sjåførene trives, legger DACHSER i Norge vekt på å skape et godt arbeidsmiljø. Hver uke får sjåførene levert fersk frukt, og det arrangeres jevnlig sosiale aktiviteter som grilling. «Vi ønsker å bygge et sterkt samhold blant våre sjåfører, slik at de føler seg verdsatt og motiverte», sier Krasniqi. Med et sterkt fokus på sikkerhet, miljø og moderne teknologi, har de norske avdelingene implementert kurs som tar for seg alt fra sikker kjøring på vinterføre til håndtering av elektriske kjøretøy.
Opplæring av sjåfører
DACHSER var et av de første logistikkselskapene som tok utfordringen rundt sjåførmangelen. I 2014 lanserte selskapet sin egen kvalifiseringsoffensiv ved å starte DACHSERs egen opplæringsprogram. Målet er å tiltrekke unge mennesker til sjåføryrket, inspirere dem, lære dem opp og sikre at de forblir i markedet lenge. De kan til og med ende opp som frittstående underleverandører på sikt.
Hvert år begynner rundt 100 lærlinger i Tyskland opplæringen som profesjonelle sjåfører ved DACHSERs avdelinger. I løpet av ti år har de blitt ett av Tysklands ledende utdannings- og opplæringsselskaper for profesjonelle sjåfører. «Vi profesjonaliserte gjennomføringen av TQ1-opplæringen for lastebilsjåfører, og vi gjennomførte en grundig gjennomgang av alle prosessene knyttet til sjåførenes verden», sier Alexander Tonn, COO Road Logistics hos DACHSER. Dette inkluderte for eksempel å ansette flåteledere ved hver DACHSER-avdeling i Tyskland for å håndtere sjåførenes behov.
«Det er viktig å ikke bare finne gode sjåfører, men å beholde dem og motivere dem på lang sikt», sier Hendrik Jansen, administrerende direktør for DACHSER Service und Ausbildungs GmbH. Man må også ta hensyn til at folks holdninger til arbeid har endret seg. I dag spiller temaer som balanse mellom jobb og fritid, nye måter å kommunisere på samt givende og meningsfylt arbeid en viktig rolle. «Ved å bidra til en kulturendring og sørge for at sjåføryrket opplever positive endringer kan vi bidra ti å sikre at sjåførene forblir fornøyde og motiverte på lang sikt.»
En kultur som skaper samhørighet
For flåtesjef Trettin er nøkkelen til vellykket opplæring ikke bare å sikre høy profesjonell og teknisk kvalitet, men også å skape en bedriftskultur hvor man satser på samhold og samarbeid. Dette er tydelig på flere måter. «Sjåførteamene våre holder sammen. Vi sørger for at de får fersk frukt hver uke, av og til organiserer vi grilling for sjåførene, og DACHSER-teamet har også gaver klare til bursdager», sier Trettin.
En av lærlingene i DACHSER er Henrike Eisleb. Den 20 år gamle aspirerende yrkessjåføren er inne i sitt andre år som lærling, og hun er allerede et verdsatt medlem av Bremen-teamet. Men det er ingen selvfølge. Kvinnelige sjåfører er fortsatt i mindretall – med et gjennomsnitt på bare to prosent. Trettin mener at én av grunnen til at ikke flere kvinner blir sjåfører, er imaget av «kongen av motorveien», altså at det fortsatt er en veldig mannsdominert gruppe. En annen grunn er at oppgavene anses som fysisk krevende. «Naturligvis må man av og til gjøre en fysisk innsats når man er på tur, for eksempel for å få ut støttene på vekselflaket etter at det er kjørt på plass», forklarer Trettin. Men det finnes så mange ergonomiske hjelpemidler som gjør det enklere å løfte tung last, samt elektriske jekketraller som gjør det mye enklere å flytte og plassere paller. «Oppfatningen av at kvinner ikke kan få til dette, er bare en myte. Eisleb gjør en god jobb i opplæringen, og vi har kun hatt gode opplevelser med de kvinnelige sjåførene våre.»
Fokus på trivsel og fellesskap
«Lærlingene våre får ofte kjøre de elektriske varebilene og lastebilene som brukes til både kort- og langtransport», sier Jansen. «De er nysgjerrige og fascinerte av ny teknologi. Som «pionerer» får de selvtillit, samtidig som de får bekreftet at de er på rett vei for fremtiden. I Bremen er ett av kjøretøyene som tredjeårslærlingene får lov til å kjøre, den helt nye helelektriske E-Tech D16 fra Renault Trucks. «Eisleb gleder seg allerede til det. Å få tillit til å bruke topp moderne teknologi fører alltid til at lærlingene våre føler på litt stolthet», sier Trettin.
Og det med rette, siden disse potensielle sjåførene er på vei inn i et krevende yrke. Det er like viktig med juridisk og administrativ kunnskap som tekniske ferdigheter og kjøreferdigheter – for eksempel når det gjelder trafikkregler, farlig gods eller sikring av last. «Alt dette krever en spesiell type personlighet», sier Trettin. «Yrkessjåfører er ikke hjelpepersonell, men dyktige arbeidere som er villige og i stand til å ta ansvar for kjøretøyet og godset de frakter. De må kjøre forsiktig i trafikken og kunne håndtere kjøretøyet – selv i trange gater og smug.» Og sist, men ikke minst må de også ha unike sosiale ferdigheter og kommunikasjonsevner, for eksempel i sin daglige omgang med fraktkontrollører, lagersjefer og kunder. «Med i snitt 16 stopp og 16 separate kontaktpunkter møter de et bredt spekter av mennesker, som alle har forskjellige stemninger og holdninger. Så de må være til stede og ha personlighet», sier Trettin.
Nye standarder for opplæring
Med tanke på den viktige rollen yrkessjåfører har, og med all erfaringen fra ti år med opplæring, har DACHSERs opplæringsprogram en tydelig agenda: «I et arbeidsmarked som blir stadig mer utfordrende, er det viktigere enn noensinne med samarbeide som er likeverdige basert på tillit, sikre at sjåførene har attraktive arbeidsforhold, og sørge for solide og bærekraftige samarbeid med partnerne våre», sier Tonn.
I år lanserte forretningsområdet Road Logistics et nytt initiativ for å videreføre rettferdig og respektfullt samarbeid med transportselskaper. Utgangspunktet er de etiske retningslinjene for samarbeidspartnere, som er ment som enhetlige kulturelle retningslinjer for samarbeid. DACHSER plasserer også koordinatorer i avdelingene for å fungere som grensesnitt mellom avdelingene, samarbeidspartnerne, sjåførene og hovedkontoret.
Alle disse konseptene og tiltakene er ikke tilstrekkelig for å løse den strukturelle og globale sjåførmangelen, men de definerer i det minste en retning. «Fremtidens logistikk kommer til å avgjøres av kvalitet – på både tjenesten og menneskene som leverer den hver dag», sier Tonn.