tilbake

Suksess for DACHSER Norways utslippsfrie leveringsprosjekt

I september 2020 satte DACHSER Norway i gang sitt eget utslippsfrie leveringsprosjekt, og startet å levere forsendelser direkte til varemottakere inne i Oslo sentrum med to VW eCrafters. Siden den gang har prosjektet opplevd stor suksess.

Utslippsfrie leveringer i Oslo sentrum
Utslippsfrie leveringer i Oslo sentrum

I dag, nesten 9 måneder etter den suksessfulle oppstarten, har vi vært så heldige å få  snakke med en av de elektriske varebilenes sjåfører.

Juste Stonkute, opprinnelig fra Litauen, har jobbet som sjåfør hos DACHSER Norway i circa et år. Hennes dager består av å levere varer inne i Oslo sentrum ved hjelp av en eCrafter, noe hun synes er givende av flere grunner.

"Da jeg begynte å kjøre el-varebilen følte jeg at jeg gjorde noe bra for planeten vår. Vi kan alle leve i friskere luft med disse varebilene, så jeg håper at nesten alle leveringsbiler vil være elektrisk drevne etter et par år. Det ville vært veldig godt for planeten vår."

På et mer personlig plan, så setter hun også pris på komforten ved å kjøre el-varebilen.

"En av mine favoritting med å kjøre el-varebilen er at den nesten ikke lager noe lyd sammenlignet med et vanlig kjøretøy. Det skader ikke at den varmes opp ekstremt fort i om vinteren heller," legger hun spøkefullt til.

En eCrafter-sjåførs daglige rutiner og utfordringer

Juste har levert forsendelser i Oslo sentrum med en eCrafter i nesten 9 måneder, og hun har med tiden fått på plass gode rutiner.

"Når jeg starter arbeidsdagen, henter jeg en fulladet el-varebil på Vinterbro og kjører inn til Oslo. Når jeg ankommer, har jeg allerede brukt mange kilometer, så midt på arbeidsdagen spiser jeg lunsjen min et sted hvor jeg kan lade bilen min slik at jeg kan fullføre ruten. Etter å ha fullført ruten min, drar jeg tilbake til Vinterbro for å lade, og hvis de har flere sendinger for meg, kjører jeg en ny runde."

Det er imidlertid en utfordrende jobb å utføre leveringer i en by som Oslo. Ikke kun er det mye trafikk og mange kryss – det er også rift om ladestasjoner for større kjøretøy. Derfor er det viktig å jobbe som en ekte strateg når du er ute på kjøreoppdrag.

"Jeg sørger alltid for å telle alle kilometerne mine, og jeg vurderer ruten min nøye. Jeg spør meg selv: 'Hvor må jeg stoppe underveis?'. Jeg sørger for å vite hvor jeg skal, og beregner hvor mange kilometer turen sannsynligvis vil ta."

"Jeg sørger alltid for å telle alle kilometerne mine, og jeg vurderer ruten min nøye. Jeg spør meg selv: 'Hvor må jeg stoppe underveis?'. Jeg sørger for å vite hvor jeg skal, og beregner hvor mange kilometer turen sannsynligvis vil ta. Jeg kaller meg selv en ‘teller’," sier Juste med humor i stemmen.

DACHSER Emission-Free Delivery
DACHSER Emission-Free Delivery

Det større bildet

I tillegg til komforten som følger med å kjøre et elektrisk drevet kjøretøy i sitt daglige arbeid, er Juste stolt over å være en del av et initiativ som tar sikte på å redusere utslippene i logistikkbransjen. Hun mener at alle mennesker og bedrifter bør fokusere på å være miljøvennlige, og at de bør prøve å endre måten de opererer på.

"Jeg mener at alle selskaper bør tenke på miljøet vårt og ta en eller annen form for handling," konkluderer Juste.

Det er ikke lenge til vi kommer til å se flere sjåfører som Juste kjøre rundt i andre europeiske byer. DACHSER er nemlig i gang med å utvide sine utslippsfrie leveringer til 11 byer. Frem til nå har DACHSER Emission-Free Delivery blitt implementert i Stuttgart, Freiburg og Oslo, og nå er det gjort forberedelser for å gjøre det samme i København, Berlin, München, Strasbourg, Paris, Praha, Madrid og Porto. 

DACHSER over hele verden
Kontakt oss
Kontakt Alexandra Hartung Communications Manager Nordic