05/24/2022
EUs mobilitetspakke 2020/2022 er ment for å fremskynde europeisk standardisering innen spedisjon og logistikk og betyr nye betingelser for en mer effektiv, samstemt og sosialt ansvarlig veitransportsektor.
Mobilitetspakken ble vedtatt allerede i 2020. Endringene vil imidlertid tre i kraft som delpakker på ulike tidspunkt. Endringene i 2022 er først og fremst ment å bedre arbeidsforholdene for yrkessjåfører og skape rettferdige konkurransevilkår for selskaper i EU.
Det ble gjennomført en rekke endringer allerede i februar 2022. Flere er på vei i mai 2022. Det er ikke planlagt noen overgangsperiode. Dette er hovedpunktene:
- Det blir innført digitale fartsskrivere (gjelder fra 2. februar 2022)
- Hensiktsmessige arbeidsforhold og sosial beskyttelse i forbindelse med utplassering av arbeidstakere (gjelder fra 2. februar 2022)
- Plikt til å returnere kjøretøyene (gjelder fra 21. februar 2022)
- Ventetid for kabotasjer (gjelder fra 21. februar 2022)
- Utvidelse av den økonomiske kapasiteten til spedisjons- og logistikkselskaper (gjelder fra 21. februar 2022)
- Utvidelse av kravet til tillatelse og lisens innen internasjonal kommersiell veitransport (planlagt fra 21. mai 2022)
Den nye mobilitetspakken påvirker transportprisene i Europa. Kostnadsutviklingen er foreløpig svært usikker, dog vil den ha innvirkning på prisstrukturen. DACHSERs førsteprioritet åpen og transparent kommunikasjon med kundene våre. Alle endringer som pakken medfører, blir derfor kommunisert til kunder i god tid.
Har du spørsmål er du velkommen til å kontakte din lokale representant hos DACHSER.