Slik fungerer @ILO: Identifikasjon, lokalisering, måling og visualisering
I @ILO-terminalen skjer identifikasjon, lokalisering, måling og registrering av pakker helt automatisk, både ved ankomst og avreise, samt under oppholdet. Dette eliminerer behovet for manuell strekkodeskanning og ytterligere merking av pakkene.
Todimensjonale datamatrisekoder på toppen av hver pakke fungerer som identifikatorer, og sammen med flere hundre optiske skanneenheter i taket som sammen dekker hele gulvarealet, utgjør disse det teknologiske grunnlaget for systemet. Med en nøyaktighet ned til én meter kan man raskt finne en hvilken som helst pakke i transitterminaler som ofte er like store som en fotballbane.
Ansatte kan se plasseringen av forsendelser og posisjonen til lagertrucker i sanntid, siden denne informasjonen vises på nettsider, i apper eller på mobile skjermer sammen med instruksjoner for intern transport. Det gir betydelig bedre åpenhet på lageret og gjør at lete- og lasteprosesser kan gjennomføres raskere.
Effektivisere prosesser på lageret
En ny funksjon er automatisk kobling av truckene til pakkene. @ILO-systemet registrerer når en lagertruck plukker opp en pall og sender informasjonen om hver pakke til de ansattes skjermer i sanntid. Dette reduserer ikke bare behandlingstiden, men bidrar også til mer effektive arbeidsflyter i transitterminalen.
@ILOs digitale tvilling er en del av DACHSERs forsknings- og utviklingsprogram, Future Terminal. Det familieeide logistikkselskapet har planer om å innføre denne teknologien for å forbedre prosessene i transitterminaler og lagre over hele Europa i kommende år. Målet er å styrke konkurranseevnen ved å utvikle egne løsninger for å møte de nye utfordringene og dra nytte av mulighetene som oppstår i kjølvannet av digitalisering og bærekraft.