Slik driver utviklingen av ansatte bedriften fremover

Å investere i ansatte er nøkkelen til å forbli konkurransedyktig i dagens marked. Bedrifter som prioriterer utvikling av ansatte opplever økt lojalitet, produktivitet og innovasjon. DACHSERs samarbeid med NHOs Logistikk- og transportskole er et eksempel på hvordan denne tilnærmingen skaper verdi for både bedriften og de ansatte.

Jelena Praljak og Camilla Gundersen begynte i DACHSER henholdsvis i 2016 og 2021, og startet i januar på Logistikk- og transportskolen. Foto: NHO
Jelena Praljak og Camilla Gundersen begynte i DACHSER henholdsvis i 2016 og 2021, og startet i januar på Logistikk- og transportskolen. Foto: NHO

Logistikkbransjen er i rask utvikling, og for å holde seg attraktiv, må bedrifter satse på utvikling av sine ansatte. Logistikkbedriften DACHSER Norway samarbeider med NHO ved å dekke kostnadene for ansatte på Logistikk- og transportskolen. Denne satsingen er ikke bare en investering i medarbeiderne, men også en strategisk beslutning for å styrke bedriftens konkurranseevne i en stadig mer kompleks logistikkverden.

Jelena Praljak og Camilla Gundersen begynte i DACHSER henholdsvis i 2016 og 2021, og startet i januar i år på Logistikk- og transportskolen med støtte fra DACHSER. Logistikk- og transportskolen (tidligere Speditørskolen) er et ettårig kurs som gir omfattende og praktisk innsikt i logistikk, transport og spedisjon. Jelena forklarer: «Etter mer enn åtte år i DACHSER har man naturligvis opparbeidet mye erfaring og kunnskap, men det er likevel verdifullt å få denne utdanningen som en ekstra drivkraft. Gjennom skolen har vi fått et bredere og mer dyptgående perspektiv på logistikkfaget som helhet. Dette gir oss både ekstra tyngde og trygghet i det daglige arbeidet, men styrker også fremtidige karrieremuligheter.»

Bedre forståelse

Jelena jobber nå fast på importkontoret, mens Camilla er nestleder på import/eksport-avdelingen: «Når man håndterer import og eksport, må man ha et blikk for detaljer som holder driften i gang. Man jobber tett med alle prosesser i bedriften – fra sjåfører til tollbehandling til dokumentbehandling. Logistikk- og transportskolen har gitt meg en bedre forståelse av helhetsbildet, med dyktige forelesere som har praktisk erfaring fra bransjen vi jobber i», sier Camilla.

Med fire intensive samlinger i året og en eksamen i november, er skolen designet for å utdype deltakernes forståelse av logistikksystemer. Læreplanen er omfattende, og sikrer at ansatte som Jelena og Camilla kan ha sikt over hele verdikjeden effektivt. Birgitte Landsvik, kompetanseleder i NHO Logistikk og Transport, forteller: «Vårt nære samarbeid med bransjen sikrer at våre forelesere gir oppdatert praksis og reelle utfordringer. Navneendringen til Transport- og Logistikkskolen gjenspeiler de bredere kursene som tilbys, selv om spedisjon er en sentral del av logistikk- og transportbransjen».

For bedriftene betyr dette bedre rustede ansatte, men også et klart konkurransefortrinn: «Vår praksisnære undervisning gjør at deltakerne kan anvende ny kunnskap direkte i arbeidshverdagen, noe som forbedrer både effektiviteten og kvaliteten på arbeidsoppgavene. I tillegg ser vi det som en stor fordel at deltakerne får muligheten til å bygge verdifulle nettverk, noe som kan åpne dører for samarbeid og erfaringsutveksling, samt øke trivsel», fortsetter Birgitte.

Birgitte Landsvik, kompetanseleder i NHO Logistikk og Transport.
Birgitte Landsvik, kompetanseleder i NHO Logistikk og Transport.

En bransje i endring

Camilla og Jelena bekrefter at transport- og logistikkbransjen er en inkluderende arena, hvor spennende muligheter for nettverksbygging med kolleger fra hele verden venter. Dette gir ansatte en unik mulighet til å lære om ulike tilnærminger og arbeidskulturer, noe som fremmer en mer inkluderende og forståelsesfull arbeidsplass. Tidligere har bransjen vært preget av mannsdominans, men dette er nå i ferd med å endre seg. «I år er vi nærmest 50/50 menn og kvinner, noe som er ganske kult. Transport og logistikk er et bredt yrkesfelt som passer for nesten alle,» sier Jelena. Birgitte Landsvik fra NHO fremhever betydningen av en balansert kjønnsfordeling som en viktig faktor, ikke bare for skolen, men også for bransjen som helhet: «De siste årene har vi hatt en jevn kjønnsbalanse med tilnærmet like mange menn og kvinner på skolen, noe vi er svært tilfredse med.»

Armend Krasniqi, daglig leder i DACHSER Norway, understreker betydningen av en høyt motivert og faglig sterk arbeidsstyrke som er godt rustet til å møte fremtidige utfordringer. «Å sikre at våre ansatte innehar både den tekniske kompetansen og den praktiske erfaringen som kreves for å håndtere komplekse logistikkoperasjoner i en stadig skiftende global økonomi, er et sentralt konkurransefortrinn for oss. Med kontinuerlig fokus på kompetanseutvikling har DACHSER bygget et team som ikke bare er i stand til å tilpasse seg endringer, men også aktivt bidra til selskapets vekst og suksess. Dette gjør dem godt forberedt på å håndtere både dagens krav og fremtidens muligheter i logistikknæringen.»

DACHSER over hele verden
Kontakt oss
Kontakt Ingrid Øie Communications Consultant Nordic
+45 36 34 77 77 ingrid.oie@dachser.com