Skreddersydde løsninger
DACHSER skaper logistikk som kombinerer egne standardtjenester med bransjespesifikk ekspertise. Jens Wollman, Head of Corporate Solutions, snakker med oss om etablerte og nye industriløsninger i nettverket.
Jens Wollmann, du har hatt overoppsynet med alle de globale bransjeløsningene til DACHSER siden midten av fjoråret. Hva er det som appellerer til deg med denne oppgaven?
Jeg har alltid syntes det er fascinerende å vurdere ting fra kundens perspektiv. Det er slik vi kan skape integrerte logistikkonsepter som virkelig tilfører verdi og som forbedrer logistikkbalansene til kundene – noe som er helt i tråd med DACHSERs oppdrag. Siden det er en viss overlapping i logistikkravene innenfor en bransje, kan et konsept som er utviklet for én kunde, ofte fungere for mange andre også. Dette kan så bidra til å skape globale løsninger som viser seg å være vellykkede i markedet.
Har du noen eksempler?
Slike løsninger kombinerer spesifikk bransjeekspertise med anerkjente tjenester innen DACHSERs globale logistikknettverk. Dermed kan vi tilby skreddersydde logistikkløsninger til spesifikke bransjer, samtidig som vi oppfyller globale kvalitetsstandarder. Gode eksempler på dette er DACHSER DIY Logistics for oppussingssektoren og DACHSER Chem Logistics for kjemiindustrien.
Ta oss tilbake i tid. Når etablerte DACHSER sin Corporate Solutions Division?
Det er en lang historie, som begynner i 1998 med DACHSER DIY Logistics. Den gang anerkjente leverandører og spesielt forhandlere i bygge- og oppussingssektoren betydningen av verdien som logistikk tilfører. På den tiden prøvde forhandlerne å omforme logistikken slik at den skulle passe til interessene deres ved å bruke trekkprinsippet for å få større fleksibilitet. Produsentene ønsket på sin side å holde seg til skyvprinsippet, som de syntes var mer forutsigbart. Dette førte til reelle maktkamper mellom de involverte partene.
Head of Corporate Solutions hos DACHSER.
Hva kunne DACHSER gjøre i denne situasjonen?
Da vi skapte den nye bransjeløsningen vår, vurderte vi markedet veldig nøye og konfigurerte logistikkprosesser som gav en vinn-vinn-situasjon både for bransjen og for detaljhandelen. Det var da logistikkjeden DACHSER DIY ble født, vårt flaggskip for integrert og kontinuerlig flyt av varer og informasjon – fra globale anskaffelser til levering. På den tiden var det fortsatt bare fysiske butikker som var inkludert. Siden da har vi utviklet oss kontinuerlig – ved for eksempel å tilby levering til privatkunder – slik at vi nå tilbyr hele spekteret av omnichannel-logistikk. Både leverandører og forhandlere drar nytte av synergien som skapes ved å samle leveransene – i tråd med sektorkravene – til dagens over 18 000 varehus og hagesentre over hele Europa.
Hvordan fortsatte denne utviklingen?
Den neste milepælen vår var DACHSER Chem Logistics i 2007. DACHSER hadde allerede svært vellykkede arbeidsrelasjoner med mange selskaper i kjemiindustrien. Etter en grundig analyse av de ulike industrisegmentene, kravprofilene og de tilsvarende mulighetene, gav dette et solid grunnlag for å lansere vår egen løsning for denne industrien.
Siden da har DACHSER utvidet fokuset til å omfatte flere bransjer, og stiller alltid det sentrale spørsmålet: Hvor kan vi tilby kundene våre konkrete fordeler ved at vi forener ekspertisen vår? Vi gikk videre med å opprette DACHSER Automotive Logistics, DACHSER Fashion Logistics og DACHSER Life Science and Healthcare Logistics – som knytter de globale markedene tett sammen for kundene våre og kobler dem til det europeiske landtransportnettverket. Vi er også i ferd med å lansere DACHSER Cosmetics Logistics for å oppfylle de spesifikke kravene til kosmetikkindustrien – vi begynner i Frankrike for så å utvide til andre steder fra 2023 og fremover.
Hvilke innovasjoner skapte dere da dere etablerte disse løsningene?
Et veldig godt eksempel fra DACHSER Fashion Logistics er Roll&GOH, en rullende container som DACHSER utviklet til transport av både flate og hengende plagg. I moteindustrien står GOH for «garment on hanger» – eller plagg på henger. Vi designet Roll&GOH slik at den er svært effektiv når den brukes i nettverket vårt. Den er spesielt velegnet til utfordrende leveranser til butikker og kjøpesentre i sentrum av europeiske storbyområder – og ikke bare for moteprodukter.
Les hele intervjuet med Jens Wollmann i DACHSER-magasinets utgave 01/22.