Skadet gods: Her får du råd

Selv den mest forsiktige håndtering kan ikke alltid forhindre skader under transport. Men hva om du kunne redusere risikoen for skader? Med riktig pakking, tydelig merking og solid sikring på pall, kan du beskytte forsendelsen din mot temperaturvariasjoner og krevende transportforhold. Her er de viktigste grepene for å sikre at godset ditt kommer frem i topp stand – og hva du skal gjøre hvis uhellet likevel er ute.

Skader kan oppstå selv om transport- og terminalpersonell håndterer forsendelser med forsiktighet.
Skader kan oppstå selv om transport- og terminalpersonell håndterer forsendelser med forsiktighet.

Selv med grundige rutiner og forsiktig håndtering kan transportskader oppstå. Derfor har DACHSER Norway en strukturert prosess for skadehåndtering innen veitransport, der lokal kundeservice, effektiv saksbehandling og solid kundestøtte spiller en nøkkelrolle.

Kundeservice er førstelinjen i skadehåndteringen og sørger for at kunder informeres umiddelbart ved eventuelle skader. Skadeteamet koordinerer nødvendige oppfølgingstiltak, slik at sakene håndteres raskt og grundig.

Når en skade oppdages ved ankomst til DACHSERs terminal, blir den umiddelbart dokumentert. Bilder tas, og informasjonen loggføres i transportstyringssystemet, noe som sikrer at kunder varsles nærmest i sanntid. Dersom en skade avdekkes ved levering, er det viktig at kunden informerer sjåføren umiddelbart, slik at dette registreres i leveringsdokumentet. Dette bidrar til en mer smidig behandling av saken.

Alle erstatningskrav behandles i tråd med Nordisk Speditørforbunds Alminnelige Bestemmelser (NSAB 2015), som gir retningslinjer for spedisjonsvirksomheter i Norden. For at en sak skal behandles, må kunden sende inn et skademeldingsskjema med nødvendige vedlegg, som bilder og handelsfaktura. Behandlingstiden varierer avhengig av sakens kompleksitet, men DACHSER jobber for en så effektiv prosess som mulig.

Forebygging er den beste løsningen

Den mest effektive måten å unngå transportskader på er gjennom forebygging. En forsvarlig pakket forsendelse må tåle ulike transportforhold, inkludert temperaturvariasjoner og håndtering på terminaler.

Gjennom en systematisk tilnærming til skadeforebygging, rask rapportering og effektiv behandling av skadesaker, sikrer DACHSER Norway en trygg og forutsigbar transportopplevelse for kundene.

Skadeprosessen fra forebygging til rapportering, og behandling av skader kan deles inn i tre steg:

En forsvarlig pakket forsendelse må tåle ulike transportforhold, inkludert temperaturvariasjoner og håndtering på terminaler.
En forsvarlig pakket forsendelse må tåle ulike transportforhold, inkludert temperaturvariasjoner og håndtering på terminaler.

1. Avsenderens ansvar for skadeforebygging

Avsenderen har ansvar for forsvarlig pakking, beskyttelse av godset og sikring på pall. Håndteringsinstruksjoner skal følge transportordren og være godt synlige. Det er flere faktorer som kan påvirke risikoen for skader på en forsendelse, herunder:

  • Emballasje og beskyttelsesmaterialer
  • Sikring av gods på pallen
  • Størrelse på pallen i forhold til forsendelsen
  • Tydelig og korrekt merking

 

☑️ Husk viktigheten av tydelig merking:

  • Hvis ingen annen last skal plasseres oppå forsendelsen, må dette være tydelig angitt.
  • Skjøre varer bør merkes godt og beskyttes grundig.
  • Forsendelser som må håndteres i en bestemt posisjon, skal være tydelig merket.

 

Transportforhold og terminalhåndtering kan variere, og forsendelser kan utsettes for brå oppbremsing, ujevne veiforhold og temperatursvingninger. Husk at gods ofte sendes over landegrenser, og det er derfor viktig at merkingen også er forståelig for personell som ikke nødvendigvis forstår norsk. Kunder anbefales å sette seg inn i DACHSER Norways generelle vilkår, som bygger på NSAB 2015, og innvirkningen de har på ansvarsfordelingen.

2. Mottak av forsendelser og rapportering av skader

Ved mottak av en forsendelse er det viktig å inspisere godset for eventuelle skader mens sjåføren fortsatt er til stede.

◼️ Ved synlige skader:

➔ Varsle sjåføren umiddelbart.

➔ Be sjåføren notere skaden på fraktseddelen.

➔ Signer fraktseddelen.

◼️ Ved skjulte skader (oppdages etter levering):

➔ Rapportér skaden til DACHSER innen 7 dager.

◼️ Erstatningskrav:

➔ Erstatningskrav skal alltid sendes inn av den parten som er ansvarlig for fraktbetalingen

➔ Send skriftlig krav til claims.oslo@dachser.com.

Etter mottak av kravet sender vi et skjema som skal fylles ut med detaljer om skaden. Det kan være behov for ytterligere informasjon avhengig av saken.

 

Skadeprosessen fra forebygging til rapportering, og behandling av skader kan deles inn i tre steg.
Skadeprosessen fra forebygging til rapportering, og behandling av skader kan deles inn i tre steg.

3. Dokumentasjon og skadebehandling

For at skadebehandlingen skal gå raskt og smidig, må alle skader dokumenteres grundig med bilder av:

  • Ytteremballasjen (og selv om den ser uskadet ut)
  • Skadene på produktet
  • Hele forsendelsen (ikke bare nærbilder av skadene)
     

Alt skadet gods skal oppbevares til saken er avklart. Det skadede godset skal være tilgjengelig under undersøkelsen. I enkelte tilfeller kan DACHSER gi tillatelse til å kassere godset.

Behandlingstiden for skadeprosessen varierer avhengig av sakens kompleksitet. Det kan derfor ikke angis en eksakt tidslinje for avslutning av saken. Har du spørsmål? Her finner du en oversikt over hvordan du kan komme i kontakt med oss.

DACHSER over hele verden
Kontakt oss
Kontakt Ingrid Øie Communications Consultant Nordic
+45 36 34 77 77 ingrid.oie@dachser.com