tilbake
trender

Satser stort

"I disse utfordrende tidene må vi være enda mer fleksible og smidige for å kunne møte kundenes forventninger med vår sedvanlige DACHSER-kvalitet", sier Alexander Tonn, COO Road Logistics hos DACHSER

Alexander Tonn har vært COO Road Logistics hos DACHSER siden januar 2021. 48-åringen har ansvaret for driften av forretningsområdet Road Logistics med forretningsdivisjonene European Logistics og Food Logistics. Vi har snakket med ham om hans erfaringer, nettverkskompetanse og personlige mål.

Du overtok rattet i Road Logistics hos DACHSER midt under koronapandemien. Hva var de største utfordringene? Og hvordan taklet teamet ditt situasjonen?

Begynnelsen av 2021 var en veldig intens og utfordrende tid. I tillegg til den tredje bølgen av pandemien, hadde vi Brexit å forholde oss til. På toppen av dette var det ekstreme værhendelser både i Tyskland og andre steder. Og samtidig økte volumene i nettverket vårt voldsomt. En myk overgang til jobben var egentlig ikke mulig.

I Road Logistics Executive Unit kommuniserte vi svært intenst med de regionale Managing Directors og driftsenhetene deres i denne krevende tiden. Vi trakk i samme retning og fungerte veldig bra sammen. I den forstand bidro faktisk pandemien til å utvikle oss som team. Det som manglet, var likevel den direkte menneskelige kontakten. Alle arrangementene var digitale. Det har ennå ikke vært mulig å omgås personlig – som på en julefest eller på en sammenkomst for å bryte isen. Det er veldig synd. Men jeg håper vi kan ta dette igjen snart.

I hvilken grad har din mangeårige erfaring i selskapet hjulpet deg i den nye rollen din?

Jeg har vært i DACHSER i 23 år og har brukt 15 av dem til å bli godt kjent med alle de driftsmessige aspektene ved selskapet. Mange kolleger har gått de samme veiene sammen med meg, noe som gir meg en sterk plattform for å være åpen og ærlig om utfordringer. Det er verdifullt og noe jeg setter stor pris på. I tillegg jobbet jeg veldig tett sammen med min forgjenger Michael Schilling i mange år, i en relasjon som var tuftet på gjensidig tillit. Det var den ideelle forberedelsen til den nye rollen min. 

Når du ser tilbake, hvilke milepæler i den personlige utviklingen og karrieren din mener du har formet deg spesielt?

Jeg har hatt mange formative opplevelser. I løpet av tiden i avdelingen i Memmingen var det ulike prosjekter innen kontraktslogistikk som jeg fikk jobbe med helt fra den første ideen og videre. Da måtte jeg ta inn alt fra kundemøter og kostnader til nye byggearbeider og implementering i driften. Det var alltid veldig lærerikt og spennende. Senere flyttet jeg til hovedkontoret i Kempten. I de seks årene som controller for Contract Logistics, som medførte mange turer i hele organisasjonen, fikk jeg utvidet perspektivet mitt på hva DACHSER oppnår i Europa og over hele verden. Ekstraansvaret jeg påtok meg da jeg ble Managing Director European Logistics Germany i 2017, var et annet viktig skritt.   

Interview with: Alexander Tonn

COO Road Logistics hos DACHSER

Hvilken innsikt er det som har vært spesielt retningsgivende for deg på reisen din?

I disse utfordrende tider må vi rett og slett bli enda mer fleksible, smidige og digitale. Kundene våre finner nye tilgangspunkter til markedene sine. De ønsker å redusere kompleksiteten og digitalisere prosessene stadig raskere. Handelen, som i økende grad tar i bruk omnikanal-strategier, er et godt eksempel. Vi ønsker å fortsette å møte disse endrede kundeforventningene med vår sedvanlige DACHSER-kvalitet. Ta for eksempel logistikken i DIY-markedet: i 2021 fungerte mange anskaffelsesprosesser ikke slik de vanligvis ville gjort. Dette førte til massive forsinkelser i ledetidene for sesongvarer på grunn av leverings- og kapasitetsflaskehalser innen sjøfrakt. Produkter som var sendt fra Asia til julesesongen, kom ikke til Europa på slutten av sommeren som vanlig. Naturligvis ble alle som var involvert, stadig mer nervøse. Takket være intelligent kapasitets- og nettverksadministrasjon kunne vi likevel tilby kundene våre egnede løsninger i denne situasjonen.

Hva er det som kjennetegner slike løsninger?

Det handler om å ha et helhetlig perspektiv med egnede tilbud fra én og samme kilde. Én måte som DACHSER møter denne utfordringen på, er gjennom den nære sammenkoblingen mellom de europeiske og interkontinentale nettverkene våre, slik at vi kan skape komplette globale løsninger. Under pandemien klarte vi å implementere tilpassede løsninger med høy merverdi for kundene våre når det gjaldt ting som å levere munnbind, testsett og personlig verneutstyr fra Kina til europeiske sykehus og helseinstitusjoner. Det var en suksess for alle parter – og noe vi kan bygge videre på.

Hvordan er situasjonen når det gjelder fagpersonell? Mangelen på sjåfører har vært et problem lenge. Hva kan gjøres med det?

Sjåførmangelen er en strukturell utfordring for alle logistikkleverandører. Tomme hyller i britiske supermarkeder var en sterk illustrasjon på hva konsekvensene kan bli. Det var første gang sjåførmangelen var en hovedsak i nyhetene. Det er ulike initiativer på gang for å forbedre sjåførsituasjonen og oppgradere folks oppfatning av jobben. Vi ønsker disse grepene velkommen, og forplikter oss til disse målene blant annet gjennom opplæring av kjørende personell. Målet vårt er å skape de beste forholdene i markedet for lastebilsjåfører og for transportselskaper, og dermed skille oss ut fra resten. Det er DACHSERs kultur i praksis.

Les hele intervjuet med Alexander Tonn i DACHSER Magazine 01/22 her.

DACHSER over hele verden
Kontakt oss
Kontakt Ingrid Øie Communications Consultant Nordic
+45 36 34 77 77 ingrid.oie@dachser.com