tilbake

Nøkkelen til presis frakt

Transportbransjen baserer tradisjonelt sine priser på en sammenligning av volumvekt og faktisk vekt. DACHSER Norway utfordrer denne praksisen med innovative løsninger som gjør det mulig å utnytte lasteplassen bedre – også når gods ikke kan stables direkte på hverandre. Gjennom smarte tekniske løsninger og en annen prismodell skaper vi både bedre kapasitetsutnyttelse og rettferdige priser for kunder.

I DACHSER Norway brukes vekselflak og trailere med bjelkesystem, noe som betyr at kjøretøyet kan fylles i høyden ved at paller plasseres på bjelker.
I DACHSER Norway brukes vekselflak og trailere med bjelkesystem, noe som betyr at kjøretøyet kan fylles i høyden ved at paller plasseres på bjelker.

Volumvektberegning betyr å omregne volumet godset tar, til en fraktberegningsvekt. Kenneth Aasheim, Operations Manager hos DACHSER Norway, forklarer: «Tenk deg en liten plate som veier 24 tonn – den fyller en trailer vektmessig, men tar nesten ingen plass. Samtidig vil 33 paller med plastdunker fylle traileren volummessig, men veie lite. Volumvektberegning gjør at disse får omtrent samme fraktberegningsvekt.» 

Fraktberegningsvekt brukes i transport for å beregne prisen for forsendelser basert på både vekt og volum. Dette er spesielt viktig når varens volum er stort i forhold til vekten, som i tilfellet med lette, men plasskrevende varer. Ved å bruke fraktberegningsvekt, også kjent som volumvekt, sikrer transportører en mer rettferdig fordeling av kostnader basert på plassforbruket i kjøretøyet eller containeren.

Hva betyr det egentlig?

For de som jobber i logistikk, er dette kjent stoff, men for andre kan det være forvirrende. Fraktberegningsvekten er enten den faktiske vekten eller volumvekten. Den høyeste av disse brukes for å beregne fraktkostnaden. 

For å finne volumvekt multipliseres volumet med en volumfaktor.

Avhengig av godsets form, brukes en av disse metodene for å beregne volumet:

  • Kubikkmeter (m³): Lengde x bredde x høyde i meter. Brukes ofte for esker og stablebare paller.
  • Pallplass (ppl): For paller med bunnmål på 1,2 m x 0,80 m og ujevn overside.
  • Lastemeter (ldm): For gods som ikke kan stables, beregnes plassen godset tar opp på lastebæreren. Tommelregel ved beregning av volumvekt til lastemeter er godsets lengde * bredde i meter, delt på 2,4.

Volumfaktoren, som omregner volum til volumvekt, varierer med transportfirma og lokale regler. I Europa er volumfaktoren ofte generelt 1 m³ = 333 kg, 1 pall = 740 kg, 1 lastemeter = 1850 kg.

Vekselflak eller trailere utnyttes maksimalt selv om pallene som sendes ikke er stablebare.
Vekselflak eller trailere utnyttes maksimalt selv om pallene som sendes ikke er stablebare.

Hvordan beregner DACHSER volumvekt?

I DACHSERs nettverk for veitransport i Europa brukes spesielle vekselflak og trailere med et bjelkesystem som gjør det mulig å stable paller i høyden. Dette systemet sikrer at kjøretøyene utnytter plassen maksimalt, selv om pallene som sendes ikke er stablebare. På grunn av dette beregner DACHSER Norway volumvekt med følgende volumfaktorer for internasjonal stykkgods:

  • 1 m³ = 150 kg
  • 1 ppl (pallplass) = 320 kg
  • 1 ldm (lastemeter) = 800 kg

Hvis du sender færre enn fire paller, blir forsendelsen beregnet etter volum (kubikkmeter). For fire eller flere paller blir den beregnet etter pallplass eller lastemeter. Dette gjelder uavhengig av om pallene kan stables eller ikke.

Eksempel på volumvektberegning med generell volumfaktor:

La oss si at du skal sende en pall fra Norge til Europa. Pallens mål er 1,2 m * 0,8 m * 1,2 m, og den veier 100 kg. Siden pallen er stablebar, beregnes volumet i kubikkmeter med en generell volumfaktor på 333 kg per m³. Volumet: 1,15 m³ * Volumfaktor 333 = 383 kg. I dette tilfellet er volumvekten (383 kg) høyere enn den faktiske vekten (100 kg), så fraktberegningsvekten blir 383 kg.

En pall skal sendes fra Norge til Europa, med målene 1,2 m x 0,8 m x 1,2 m og en faktisk vekt på 100 kg. Hva blir den fraktdragende vekten?
En pall skal sendes fra Norge til Europa, med målene 1,2 m x 0,8 m x 1,2 m og en faktisk vekt på 100 kg. Hva blir den fraktdragende vekten?

Eksempel på volumvektberegning med DACHSER Norways volumfaktor:

Bruker vi DACHSER Norways volumfaktor for den samme pallen, vil volumet fortsatt være 1,15 m³, men volumfaktoren er nå 150 kg per m³. Volumvekt: 1,15 m³ * 150 kg = 173 kg. Her er volumvekten (173 kg) også høyere enn den faktiske vekten (100 kg), så fraktberegningsvekten blir 173 kg.

For de som ikke er kjent med DACHSER, kan det være uvant å bruke en lavere volumfaktor. Mange lurer på om dette påvirker prisen deres. Kenneth forteller: «At vi kan stable paller på to nivåer i lastebilene er ganske unikt for DACHSER i Norden. Dette reduserer ikke bare risikoen for skader på godset, noe som er kostnadsbesparende, men vår lavere volumfaktor gir ofte en gunstigere pris for kundene.»

Fortsatt usikker? Ingen grunn til bekymring – DACHSERs logistikkeksperter står alltid klare til å hjelpe deg.

DACHSER over hele verden
Kontakt oss
Kontakt Ingrid Øie Communications Consultant Nordic
+45 36 34 77 77 ingrid.oie@dachser.com