tilbake
trender

Logistikkens vidunderlige verden

Det er logistikkarbeiderne som bestemmer tempoet på lageret og i transportterminalen. De deltar aktivt, er dedikerte – og har en god porsjon sunn fornuft. Hos DACHSER er de ansatte alltid den viktigste faktoren for at selskapet skal kunne tilby gode logistikktjenester. Men det blir stadig mer krevende å rekruttere dyktige ansatte. 

«Jeg liker ikke kontorarbeid, og jeg hadde lyst til å arbeide med noe mer praktisk», sier Heidi Gravers Jensen fra DACHSER Denmarks logistikksenter i Kolding. Foto: Sine Nielsen
«Jeg liker ikke kontorarbeid, og jeg hadde lyst til å arbeide med noe mer praktisk», sier Heidi Gravers Jensen fra DACHSER Denmarks logistikksenter i Kolding. Foto: Sine Nielsen

Logistikk knytter verden sammen. Derfor er det ingen overraskelse at det kan se ut som om rullebanen ved Linz lufthavn går direkte til DACHSER-Logistikzentrum Hörsching. Dette er ikke så usannsynlig som det kanskje høres ut, siden DACHSER Austria knytter stedet sammen med utallige destinasjoner i Østerrike, Tyskland, Italia, Frankrike, Spania, Portugal, Benelux, Storbritannia, Skandinavia, Polen, Tsjekkia, Slovakia og Ungarn ved hjelp av tidsbestemte frakttjenester.
Med andre ord er det alltid et yrende liv i logistikksenteret, som stod ferdig i 2017 og har rundt 10 000 kvadratmeter med lagerplass og mer enn 20 000 palleplasser. Når det blir hektisk ved varemottaket og de høye lagerhyllene, beholder «kapteinen» roen. Skiftleder Ryland Morgan har ansvaret for 10–12 personer som arbeider med lasting, plukking av varer og å kjøre gaffeltrucker. «Vi gjør en god jobb fordi vi liker å løse utfordringer sammen», sier han med et bredt smil.
Den 38 år gamle mannen fra Jamaica hadde ingen tidligere logistikkerfaring. Morgan er utdannet kokk, og han arbeidet fem år om bord på et cruiseskip, der han lagde mat til opptil 2000 passasjerer. Han hadde nok å gjøre, og han har mange historier på lager – historier om hardt arbeid og stramme tidsfrister, men også om land langt borte, fantastiske soloppganger og solnedganger, stormer og klare stjernehimler.
Men han valgte kjærligheten fremfor de syv hav og ble landkrabbe i Østerrike. «Da jeg fikk vite at det var en baby på vei, følte jeg at det var på tide å slå meg til ro», forteller han. Han begynte hos et logistikkselskap som hadde spesialisert seg på ferske råvarer, før en bekjent tipset ham om en ledig stilling hos DACHSER.

Kjærlighet ved første blikk

Heidi Gravers Jensen følte seg også verdsatt, både som person og for jobben hun gjør, da hun byttet karriere og startet ved DACHSER Denmarks logistikksenter i Kolding. Den 41 år gamle moren hadde gjennomført sin tekniske opplæring, og hun arbeidet innen administrasjon. «Jeg liker ikke kontorarbeid, og jeg hadde lyst til å arbeide med noe mer praktisk», sier hun. Hun hadde alltid vært interessert i transport og logistikk, og derfor tok hun også lastebilsertifikatet. «En venn av meg tipset meg om DACHSER for noen måneder siden. Jeg fikk en praktikantstilling på lageret, og det tok ikke lang tid før jeg skjønte at det var kjærlighet ved første blikk», forteller hun med glimt i øyet.
Hun kjente ikke til DACHSER fra tidligere, bortsett fra at hun hadde sett de gule og blå lastebilene langs veien. Nå kjører hun gaffeltruck på lageret med stor entusiasme, og hun gleder seg over at «hver dag er unik».
Det gjør henne ikke noe at arbeidsdagen starter klokken 03.00. «Jeg liker å stå opp tidlig. Da får jeg mer ut av dagen.» Hjemme vier hun tiden til familien sin. Hun ble nylig bestemor, «så det er ikke et eneste kjedelig øyeblikk». Hun er også ivrig medlem av en rideklubb, siden ridning og å stelle hester er hennes måte å slappe av på.
Alle miljøer har sine egne utfordringer, og det kan bli for mye for nyansatte å hanskes med på egen hånd.

«Jeg fikk all den støtten jeg trengte fra teamet mitt fra starten. Kollegene mine er alltid veldig hjelpsomme, og heldigvis for meg er de også veldig tålmodige. Hver dag er en bratt læringskurve», forteller Heidi Gravers Jensen mens hun ler.

Hun bryr seg ikke om at hun er den eneste kvinnen blant de 10–12 personene som utgjør teamet. «Vi har et godt arbeidsmiljø, og vi behandler hverandre med respekt», forteller hun. Site manager Lotte Bøgh Pasfall bekrefter dette. «Det er fantastisk å ha Heidi med på laget. Hun er en utrolig munter og positiv person. Tonen blir umiddelbart litt mer vennlig enn i team som består bare av menn. Alle forsøker å være gentlemen.»
Hennes venner og bekjente har også lagt merke til hvor glad hun er i den nye jobben sin, forteller Gravers Jensen. En venninne stilte henne nylig mange spørsmål om jobben hennes, og deretter sendte hun kjapt inn sin egen søknad. «Nå får vi bare vente og se. Logistikk er en unik og fantastisk verden som har et enormt potensial for fremtiden.»

Skiftleder Ryland Morgan har ansvaret for 10–12 personer som arbeider med lasting, plukking av varer og å kjøre gaffeltrucker.
Skiftleder Ryland Morgan har ansvaret for 10–12 personer som arbeider med lasting, plukking av varer og å kjøre gaffeltrucker.

Mennesker utgjør en forskjell

«Kvalitet skapes av mennesker. Det er fortsatt en av de største faktorene i en stadig mer digitalisert verden, sier Bernhard Simon, konsernsjef i DACHSER. Spesielt fordi ansatte og sjåfører er helt uunnværlige som den direkte forbindelsen til kunden. Simon mener bestemt at «til syvende og sist vil vår suksess alltid avhenge av mennesker – spesielt de menneskene som arbeider i transportterminalene og på lagrene, som har ansvaret for å skape minst halvparten av verdien vår.» Derfor legger det familieeide selskapet spesiell vekt på «logistikkmedarbeiderne» sine, det begrepet DACHSER bruker for å understreke det verdifulle bidraget driftspersonellet bidrar med.

Selv om logistikkarbeiderne har bedre karrieremuligheter og utviklingsmuligheter enn de har hatt på lenge, har logistikkbransjen stadig større utfordringer med å rekruttere kvalifiserte arbeidstakere. «Vi nærmer oss en alvorlig flaskehals, og det bekymrer oss», forklarer Simon.

DACHSER har i flere år iverksatt tiltak for å bøte på denne situasjonen. DACHSER Service und Ausbildungs GmbH ble startet i 2014 for å sikre fremtidig tilgjengelighet på kvalifiserte lastebilsjåfører. «I dag har vi et av Tysklands største opplæringssenter for lastebilsjåfører. For øyeblikket er det 207 personer som gjennomfører opplæringen, og 45 har allerede bestått det nye programmet vårt. Snart når vi målet vårt om 300 profesjonelle lærlinger», forteller Simon.

«Med dette tiltaket bidrar vi til å forbedre sjåføryrkets omdømme. Tyskland trenger rundt 50 000 yrkessjåfører, et antall vi forventer kommer til å øke», forklarer konsernsjefen i DACHSER. «Logistikkbransjen trenger menneskelige sjåfører. En eller annen gang i fremtiden kan det hende de ikke lenger kjører lastebilene på motorveien, men de må likevel utføre mange andre oppgaver – for eksempel ved varemottaket eller ute hos kunden. I den virkelige verden fungerer ikke maskiner uten mennesker, selv ikke ved autonom kjøring eller innen logistikk. Vår hovedbekymring er sikkerheten.»

Og som en del av det strategiske fokusprogrammet Idea2net, har DACHSER utviklet et konsept som er skreddersydd for logistikkmedarbeidernes behov (les også intervjuet på side 7). Derfor gjennomførte DACHSER i fjor workshops og mer enn 300 intervjuer med logistikkmedarbeidere for å finne ut hva de mener – og hva de forventer seg. I tillegg møtte styremedlemmene i DACSHER ansatte under et roadshow for å snakke om deres bekymringer. Simon forklarer: «Nøkkelen til suksess er å ha en tydelig forståelse for de ansattes behov og forventninger. Det er den eneste måten vi kan sikre at vi tiltrekker oss de riktige ansatte, at de får riktig opplæring og at de utvikles og ledes på riktig måte – og ikke minst at vi kan vise dem den takknemligheten de fortjener.»

DACHSER over hele verden
Kontakt oss