Ideer som former fremtiden
I 2014 lanserte DACHSER sitt strategiske fokusprogram, Idea2net. Programmet bygger på prinsippet om at ekte innovasjon oppstår når alle ansatte involveres i idéutvikling og innovasjonsprosesser. Ved å fremme en kultur der hver medarbeiders innsikt og kreativitet tas på alvor, har DACHSER som mål å skape verdi for selskapet, medarbeiderne og kundene.
Innovasjoner er ikke tilfeldige innfall, men snarere glimt av inspirasjon som vokser frem under riktige forhold. De trenger en fruktbar grunn for å utvikle seg og modnes, en prosess som krever tid, tålmodighet og optimale vekstforhold. I 2024 feirer DACHSER ti år med Idea2net, en kanal for innovasjon blant medarbeidere – et tiår preget av nye idéer og fremgang.
Det som startet som et initiativ for å strukturere innovasjonsprosesser og involvere ansatte i idéskaping på en mer fokusert måte, har utviklet seg til å bli en integrert del av DACHSERs bedriftsstrategi. «Mot til å innovere er en av kjerneverdiene våre – og innovasjon er grunnlaget for selskapets kommersielle suksess og langsiktige overlevelse», sier DACHSERs konsernsjef Burkhard Eling.
Det er her Idea2net kommer inn i bildet – som en helhetlig plattform der DACHSER samler inn og strukturerer ideer fra hele nettverket og utvikler dem til konkrete prosjekter. «Det er sjelden frittstående ideer som driver oss fremover. Snarere er det nettverksbygging og samling og deling av kunnskap som fører til innovasjon», sier Chief Development Officer (CDO) Stefan Hohm.
På kurs mot morgendagens løsninger
«Innovasjon krever at vi er modige og fleksible, samtidig som vi fokuserer på å skape merverdi for kundene våre», sier Eling. Derfor mener han det er viktig å tenke på innovasjon som en prosess som drives av ledelsen, men som også er solid forankret i selskapets grunnvoller – de ansatte i avdelingene. «Det som imponerer meg gang på gang, er innovasjonsevnen som preger DACHSER-kulturen. Måten medarbeidere bidrar med ideene sine på gjør det mulig for oss å finne nye, og ofte overraskende tilnærminger som driver selskapet vårt fremover.»
En viktig del av suksessen til Idea2net er å sikre at ideene som samles inn fra ansattes daglige erfaring samsvarer med selskapets strategiske mål.
«De mange forslagene og erfaringsbaserte konseptene som dukker opp lokalt ved avdelingene våre, er en verdifull innovasjonskilde – og noen av dem fører til og med til globale implikasjoner», sier Hohm.
DACHSER har definert en tydelig kurs. Det generelle konseptet med Idea2net er ikke bare å samle ideer, men også å omforme dem til konkrete prosjekter der det er mulig. Systematisk bunting av individuelle ideer i det som kalles Idea2net-klynger, fører til utvikling av løsninger som faktisk kan settes ut i livet og skape konkret verdi for nettverket. Disse inkluderer ting som nye digitaliseringsverktøy samt mange mindre prosessoptimaliseringer for å øke effektiviteten.
Fremskritt i den daglige logistikken
Alt dette har stor innvirkning på den daglige logistikkvirksomheten. Som en del av Idea2net Digital Documents-prosjektet ble for eksempel 4734 dokumentmapper digitalisert, og 712 skriveplateprosesser ble eliminert. Takket være telematikkprosjektet har DACHSER 8500 vekselflak som er utstyrt med enheter for tingenes internett, noe som gjør det mulig å spore de fleste langtransporter i sanntid og estimere ankomsttiden. Gjennom City Distribution-prosjektet har DACHSER innført utslippsfri levering i 16 europeiske bysentre hittil.
«Vi gleder oss til å se hvor ellers Idea2net kommer til å lede oss», sier Eling. «Én ting er klart – vi har satt kursen mot innovasjon, og DACHSER er fast bestemt på å holde seg til den.»