I den gode smaks tjeneste - DACHSER Norway frakter kvalitetsprodukter for Culina
Som en av Norges ledende leverandører av utstyr til det profesjonelle storkjøkken, er Culina opptatt av å tilby kundene sine høy kvalitet og god service. Og tatt i betraktning at de befinner seg i en bransje hvor det er stort behov for høy leveringsevne og gode kvalitetsprodukter, så er det viktig at deres logistikk blir håndtert på en trygg og effektiv måte.
På Vøyenenga i Bærum ligger Enor AS, Culinas hovedkontor og sentrallager. Her foregår det alt fra kolleksjonsutvikling, innkjøp og distribusjon til markedsføring og forhandling av kjedeavtaler. Det er også her bedriftens innkjøpssjef, Jan-Olof Sundblom, møter opp på jobb hver dag. Han har ansvaret for å sikre inngående trafikk av varer, og det står helt klart for han hva som er viktig med tanke på valg av logistikkleverandør.
"Jeg synes det er viktig at vi kan stole på et godt nettverk. Vi må kunne være trygge på at alt fungerer da våre kunder og vår nettbutikk hele tiden skal være oppdatert på hva som er på lager," sier Jan-Olof. "Det er også viktig at forhandlerne våre kan se i systemet vårt når vi venter neste levering, og da må vi ha en samarbeidspartner som bringer og leverer til riktig tid."
Stort nettverk med sikre løsninger
Med mange leverandører i diverse europeiske land, er det viktig for Culina at logistikkleverandøren deres kan tilby et stort og effektivt nettverk med sikre løsninger. Bedriften opplever ofte å motta kundebestillinger på meget kort varsel, noe som krever at de alltid har varer tilgjengelig på lageret sitt. Dette gjør at Culina er avhengig av korte leveringstider og en oversikt over hvor varene befinner seg i forsyningskjeden. Et av Jan-Olofs krav til logistikken er derfor at det er enkelt å få kontakt, enkelt å finne leveringer i track&trace, og at ting blir gjort riktig.
"Vi trengte en forutsigbar transportør der vi kan stole på leveringstiden og få varsel om forsinkelser. I tillegg ønsket vi en transportør som er enkel å få kontakt med, og hvor vi alltid blir møtt av en som kjenner oss som kunde, og som kan gi svar. I tillegg hadde vi et krav om dokumentert kvalitets- og miljøarbeid." Jan-Olof Sundblom, Innkjøpssjef hos Culina.
Ifølge Jan-Olof har byttet til DACHSER ført til at inngående varetrafikk går bra, at forsendelsene kommer raskere enn før og at de opplever få avvik. Andre erfaringer han har gjort seg er at DACHSER håndterer både fortolling og fakturering uten anmerkninger, og at de får raske tilbakemeldinger når det dukker opp spørsmål.
Skreddersydde løsninger
DACHSER tar hånd om alt av Culinas import fra Europa, inkludert veitransport og alle tilhørende tollprosedyrer. Hentet fra mange forskjellige land, og fraktet effektivt gjennom et sømløst, europeisk veinettverk, leveres varene til bedriftens hovedkontor på Vøyenenga. Ordrene plasseres enkelt på nett eller via mail fra leverandøren direkte til DACHSERs lokale avdelinger i Europa. Gjennom hele transportprosessen kan varene spores enkelt via track&trace eller nettportalen eLogistics. For å tilfredsstille Culinas krav med tanke på miljøarbeid og kvalitetssikring, utarbeider DACHSER Norway også miljø- og kvalitetsrapporter hvert kvartal.
"Culinas måte å drive forretning på passer godt sammen med hvilke logistikktjenester vi tilbyr, og vi ser virkelig frem til å kunne hjelpe med å levere kvalitetsutstyr til forskjellige serveringssteder i Norge på en trygg, ansvarlig og effektiv måte fremover." Benjamin Fjellheim, Sales Manager European Logistics Vinterbro.
Om Culina
Culina-kjeden leverer kvalitetsutstyr til det profesjonelle storkjøkken. Kjeden har 11 forhandlere i Norge, noe som sørger for nærhet i markedet og 14.500 handlende kunder. Culina omsatte 365 millioner i 2019. De har over 7 000 produkter lagerført på deres 7200kvm sentrallager på Vøyenenga i Bærum, og via effektive distribusjonssystemer tilbys raske leveranser uansett hvor i landet kunden holder til.
I Culina defineres samfunnsansvar som en langsiktig forpliktelse til å lykkes forretningsmessig gjennom arbeidsmetoder som respekterer etiske verdier, mennesker, miljøet og naturen. Derfor har kjeden utviklet et kvalitets- og miljøstyringssystem som følger kravene i ISO9001og ISO14001.