Hva betyr ledetid og hvorfor er det viktig?
DACHSER beskriver seg selv som både fleksible og pålitelige. Men hva ligger egentlig bak denne selvtilliten? Hva betyr det for kundene at de tilbyr daglige transporter til hele Europa? I denne artikkelen ser vi på hvordan et logistikkselskap jobber med daglige avganger og såkalt ledetid for å sikre pålitelig levering.

Når en forsendelse skal sendes, har avsenderen noen grunnleggende krav: varene skal komme trygt frem, leveringen skal skje innen tidsfristen, og prisen bør være rimelig. De fleste er mindre opptatt av hva som skjer bak kulissene, da dette er ansvaret til logistikkselskapene, som håndterer millioner av forsendelser. Likevel påvirker hvordan logistikkselskapene opererer hvordan kundenes behov blir møtt. I denne artikkelen får du et innblikk i disse prosessene og hvorfor ledetid er så viktig.
DACHSER introduserer daglige forsendelser fra Norge til sitt europeiske nettverk, som gjør det mulig å sende varer til alle europeiske land. Tidsplanene er satt for hver dag: På samme måte som flyavganger, sender DACHSER stykkgodsforsendelsene til spesifikke destinasjoner på bestemte tidspunkter. Dette gir både selskapet og kundene forutsigbarhet og pålitelighet. Akkurat som med fly, stenger DACHSER «gatene», det vil si lastebilene, en halvtime før forsendelsen går. Forsendelsen går og ankommer nøyaktig til angitt tidspunkt. Det gjør det lettere å planlegge lasteoppgaver i DACHSERs lagre og gjør det også lettere for mottakerne av forsendelsene å forberede seg. I bakgrunnen blir stykkgodsforsendelsene tatt hånd om av en intelligent kombinasjon av ulike systemer.
Daglige avganger til Europa
Hos DACHSER Norway stopper ikke arbeidet når solen går ned – faktisk starter det for fullt på kvelden, når forsendelsene sendes sent på ettermiddagen og kvelden. Varene blir ikke liggende på lager, men sendes videre til destinasjonen på bare noen timer. Fra Portugal til Finland – DACHSER dekker hele Europa, og strekker seg også til Tunisia, Marokko og Tyrkia. Andre logistikkleverandører opererer ofte med begrensede avgangstidsplaner. Hvis lastebiler som skal til Portugal bare har én avgang i uken, må varer som ankommer lageret til tjenesteleverandøren på fredag, vente til neste torsdag før de blir sendt videre, slik at leveringstiden blir forlenget med en hel uke. DACHSER unngår derimot slike forsinkelser. Hos DACHSER er ledetiden – tiden det tar før varene begynner å bevege seg – stabil, og den totale leveringstiden forblir den samme.
DACHSERs nettverk sikrer hyppige transporter og kort leveringstid, også kalt ledetid, for eksempel gjennom egne Eurohubs. Denne strukturen gjør leveringsprosessen mer effektiv, slik at pakker når frem raskere fra dør til dør. Kortere leveringstider kommer også selskapene til gode. Ved at varer sendes daglig innenfor DACHSER-nettverket, når forsendelsene destinasjonen tidligere, slik at bedriftene kan fakturere kundene sine raskere. Dette sørger igjen for økt kontantstrøm og forbedret likviditet, noe som gir selskapene større økonomisk fleksibilitet. Kortere leveringstider øker også kundetilfredsheten, da kundene får sine varer raskere, noe som kan styrke selskapenes konkurranseevne. I tillegg gir den høye transportfrekvensen større pålitelighet, ettersom kundene kan stole på at forsendelsene deres vil nå frem til rett tid – hver gang.