Her er fremtidens terminal
Automatisering av lageret er et sentralt aspekt i effektiv logistikk. Med sin innovative tilnærming til logistikk har DACHSER nå innført et konsept som i stor grad automatiserer de manuelle prosessene, og sparer viktig arbeidstid for både ansatte og sjåfører.
Det er natt på Helseholmen utenfor København, hvor DACHSER Denmark holder til. Men inne bak de blå veggene på terminalen er det stor aktivitet. Det er en tirsdag i januar, og det er endelig tid for å trykke på knappen og aktivere et system som gjør hele den 4 100 kvadratmeter store terminalen til én stor skanner.
Mark Wolter, Transit Terminal Operations Manager, som har hatt en sentral rolle i implementeringen, var til stede da systemet ble aktivert på en uformell måte. Systemet heter @ILO – kort for Advanced Indoor Localization and Operations – som i stor grad vil påvirke arbeidsprosessene på lageret ved å skape en digital visualisering av terminalen, en såkalt digital tvilling.
«Siden lanseringen i januar har vi opplevd at våre distribusjonssjåfører bruker mindre tid på å lokalisere godset når de kommer inn om morgenen», forteller Mark Wolter. Til dette formålet er rekkene i hallen blitt delt inn i seksjoner – til stor hjelp for sjåførene, som bare trenger å lete i den aktuelle seksjonen, i stedet for hele rekken.
Monteringen av 470 optiske skanningsenheter og 26 kilometer kabler kan høres ut som et potensielt irritasjonsmoment i de ansattes arbeidsdag, men Mark Wolter har opplevd en naturlig vilje til å gi den tilbakemeldingen som er så viktig for systemets suksess. «Det er viktig at de ansatte kan påvirke den fremtidige arbeidsplassen, og at de kan være med på å definere sine egne prosesser med løpende tilbakemeldinger.»
Automatisering av terminalen
Flere hundre optiske skanningsenheter, som er montert i taket på terminalen, skanner gulvet hvert sekund og tar status over alle forsendelser med datamatrikskoder hver halvtime, slik at @ILO-systemet identifiserer, lokaliserer, registrerer og måler alle paller i sanntid. Dataene visualiseres på en digital tvilling av terminalen, tilgjengelig for ansatte og sjåfører på datamaskiner og nettbrett. En ansatt eller sjåfør kan for eksempel taste inn de siste fire sifrene i en sendings SSCC-nummer på en datamaskin eller nettbrett og se sendingens aktuelle plassering, et bilde av den og dens dimensjoner.
Men hvilken forskjell gjør det for logistikkleverandørens kunder? Marks kollega, Operations Manager Nicolai Winter, er realistisk om prosjektets fremgang, og at kundenes involvering er essensiell for dets suksess.
«Det krever noen flere justeringer før vi kan realisere visjonen bak @ILO, men dette er første skritt mot en moderne digitalisert og automatisert stykkgodsterminal. Neste skritt er at vi må få infrastrukturen på plass hos kundene våre, slik at de selv kan skrive ut datamatrikskoder og merke godset», forteller Nicolai Winter, Operations Manager for DACHSER Denmarks veitransportavdeling i Hvidovre.
Så langt er det fire pilotavdelinger i @ILO-prosjektet som tester systemet og gir tilbakemeldinger på nye funksjoner og ideer til funksjoner som kan automatisere arbeidsprosessene på terminalen ytterligere. Avdelingen utenfor København er en del av en gradvis utrulling i hele DACHSERs nettverk.
«En av de største fordelene med @ILO er den automatiske lageropptellingen. Med den sparer vi tre timers arbeidstid på en manuell gjennomgang av godset daglig for en ansatt. Vi har fått et verktøy med et fantastisk stort potensial. Det har selvfølgelig satt i gang tanker om hvor vi kan optimalisere, og hvilke anvendelsesmuligheter som kan finnes i fremtiden. Det er slike prosjekter som virkelig gjør det gøy å gå på jobb», avslutter Mark Wolter.