Godshåndtering utvikler seg
Med en spesialdesignet truck med tilleggsløft er en ny teknologistandard på vei inn i DACHSERs europeiske transitterminaler. Det er ønsket om førerergonomi, arbeidervern og lønnsomhet som ligger bak utviklingen av dens utvikling.
Etter nesten to år med utvikling og testing ved utvalgte anlegg, er tiden inne: ERDi fra Jungheinrich – en fullstendig redesignet truck med tilleggsløft som er spesialtilpasset for bruk hos DACHSER, kan nå tas i bruk ved alle avdelingene til logistikkleverandøren. På lang sikt skal kjøretøyet representere den nye teknologistandarden på lagrene hos DACHSER.
«Ved å integrere et lettere litium-ion-batteri permanent som tar mindre plass, kunne vi utvikle et nytt kjøretøychassis som er betydelig kortere enn kjøretøyene som har blitt brukt frem til i dag. Disse er designet for sideveis skift av blybatteriene», forklarer André Bilz, Team Leader Fleet Management Terminal Equipment hos DACHSER. Dette er første gang det har vært mulig å bygge en maskin med styrespak som har et beskyttende, lukket førerhus og som likevel kan benyttes i de to meter lange gangene i DACHSERs transittterminaler. Tidligere løsninger med et sideveis driftskonsept og ratt, kjent som sidelastere, slo ikke an hos førerne.
Førerne var med på utviklingen
DACHSER og utviklingsteamet til produsenten Jungheinrich jobbet tett sammen med å utvikle den nye trucktypen. Logistikkoperatørenes behov spilte en sentral rolle, og det ble tatt hensyn til kravene deres i designet. «Det nye kjøretøyet gjør mange av førernes ønsker til virkelighet, og representerer et stort skritt fremover når det gjelder førerergonomi, arbeidervern og lønnsomhet», forteller Bilz.
Den nye Jungheinrich ERDi med permanent integrert litium-ion-batteri er for tiden den mest kompakte trucken i sin klasse, og er hele 30 cm kortere enn forgjengeren. Denne nye utviklingen markerer dermed også et gradvis farvel til sideveis batteriskift, som tidligere var nødvendig i drift med flere skift for å sikre tilstrekkelig strømforsyning. Bruk av enheter med de nye, betydelig kraftigere og i stor grad vedlikeholdsfrie litium-ion-batteriene krever endringer i ladeinfrastrukturen. DACHSER bygger derfor om avdelingene sine i Europa slik at de passer til de nye truckene.