Global ekspertise møter lokal presisjon
Dental Sør leverer tannlegeutstyr over hele Norge. Utstyret importeres fra hele Europa. Dette krever en logistikkleverandør som kan levere punktlig, kombinert med den lokale ekspertisen og oppfølgingen som trengs.
Siden 1983 har Dental Sør vært en ledende leverandør av tannlegeutstyr i Norge, med et imponerende nettverk som strekker seg over hele landet. Selskapet har bygget sitt renommé på å tilby et omfattende utvalg av høykvalitets tannlegeutstyr, kombinert med skreddersydde tjenester for prosjektering og design av moderne tannklinikker.
Petter Hærås, innkjøps- og logistikkansvarlig i Dental Sør i over to tiår, sto overfor en utfordring: å finne en logistikkpartner som kunne matche selskapets dedikasjon til førsteklasses service: «Vi var på jakt etter en leverandør som delte våre verdier og kunne håndtere kompleksiteten i vår virksomhet», forklarer Hærås.
Tidligere samarbeid med en annen transportør førte til flere utfordringer, inkludert forsinkelser i både opphentinger fra produsenter og leveranser til kunder, spesielt fra en stor leverandør i Tyskland: Mye av utstyret vi leverer består av mange forskjellige kolli i ulike størrelser, og dette må planlegges slik at alt utstyret er klart for montering hos kunder. Vi importerer fra mange forskjellige steder i Europa, og vi trengte en logistikkleverandør som kunne levere til Sørlandet. DACHSER kunne tilby gode betingelser og oppfølging», sier Hærås.
Utfordringen lå i naturen av Dental Sørs leveranser. Leveransene krevde en logistikkpartner med både global rekkevidde og lokal innsikt. DACHSER viste seg å være løsningen, med et nettverk for å kunne levere sømløst fra hele Europa til Sørlandet : «Digitale verktøy for sporing og estimert ankomsttid gir bedre forutsigbarhet og kundeopplevelse for tannlegeklinikker som mottar utstyret», sier Hærås.
Dental Sør har blitt en av de største aktørene innen tannlegeutstyr og leverer over nesten hele Norge. Med hovedkontor på Saltverket i Mandal og egne avdelinger i Stavanger, Oslo, Bergen, Porsgrunn og Trondheim, er de godt posisjonert til å følge kundene hele veien med tett oppfølging og samarbeid. Og kundene har allerede merket forbedringene i servicen: «Vi har fått gode tilbakemeldinger på kontakten med DACHSER. Muligheten til å lagre kolli på terminaler i Oslo og Kristiansand gjør det også enkelt for våre teknikere å sikre at alt utstyr er tilgjengelig når det skal monteres hos kunder», fortsetter Hærås.
Ett kontaktpunkt
DACHSERs desentraliserte filialer gir regional nærhet til kundene der de befinner seg, som sikrer raske responstider og effektiv kundeservice. En nøkkelfaktor i suksessen har vært etableringen av ett enkelt kontaktpunkt for alle logistikkbehov. Sales Executive Johan Simonsen fra DACHSER fungerer som dette kontaktpunktet, og håndterer alle problemer og spørsmål: «Transportører med lokalkjennskap kan navigere bedre i lokale forhold og regelverk, noe som sikrer raskere og mer pålitelige leveranser. For Dental Sør betyr dette at de kan holde sitt løfte om førsteklasses tannhelsetjenester til sine kunder», forklarer Simonsen.