Ferske fordeler
Matlogistikk er en vekstfaktor i Europa. DACHSER har utvidet sitt eget nettverk med flere oppkjøp, og selskapet investerer i digitalisering og ny teknologi. Det drar også nettverkspartnerne på kontinentet nytte av.
I mange år har forretningsenheten Food Logistics bidratt til DACHSERs vekst. Det er en trend som gjenspeiles for matmarkedet. Analytikere fra Statista Market Insights forventer at salget i det europeiske matmarkedet kommer til å utgjøre rundt 1,936 billioner euro i 2024. Innen 2028 forventes det at volumet øker til 2,424 billioner euro, noe som gir en årlig salgsvekst på 5,78 prosent. Statista anslår at det i gjennomsnitt vil bli konsumert 533,1 kilo mat per innbygger i 2024.
Til tross for kriser som koronapandemien og Russlands invasjon av Ukraina med påfølgende utfordringer for kornforsyningene, har Food Logistics-virksomheten vært relativt stabil. Prisøkningene som følge av inflasjonen har også satt sitt preg, men i mindre grad enn i andre sektorer av økonomien.
«DACHSER Food Logistics forventer moderat volumvekst i 2024. Selv om den svake økonomien fortsetter å påvirke Tyskland, har økningen i inflasjonen, som vi mente var den største hindringen for matmarkedet i fjor, nylig gått betydelig ned. Vi forventer stimulering til ytterligere vekst som følge av store idrettsarrangementer, for eksempel europamesterskapet i fotball og tilhørende cateringarrangementer her i Tyskland», sier Alexander Tonn, COO for DACHSER Road Logistics, som overtok ledelsen av Food Logistics-avdelingen i begynnelsen av året.
DACHSER Food Logistics har alltid fokus på internasjonale logistikktjenester på tvers av landegrenser. For eksempel er Tyskland verdens tredje største mateksportør. Den viktigste eksporten inkluderer kjøtt, søtsaker, meieriprodukter og ferdigmat. Rundt 70 prosent av denne eksporten går til kunder i EU, hovedsakelig i Nederland, Frankrike og Italia.
Satsing i Skandinavia
Denne tankegangen i Europa er ekstra viktig for suksesshistorien til European Food Network. I 2013 slo matlogistikkselskaper fra hele Europa seg sammen for å samle og synkronisere tjenestene sine under DACHSERs systemledelse. I dag forbinder 23 nettverksmedlemmer markedene i 34 land og DACHSER har også utvidet selskapets eget internasjonale matlogistikknettverk de siste årene.
Med en omsetning på rundt 300 millioner euro er Frigoscandia den ledende leverandøren av temperaturkontrollert logistikk i Norge, Sverige og Finland.
Og det neste steget er allerede tatt. Med oppkjøpet av det svenske selskapet Frigoscandia AB utvidet DACHSER selskapets europeiske matlogistikknettverk til Norge, Sverige og Finland i starten av året. «Oppkjøpet styrker posisjonen vår som ett av Europas ledende matlogistikkselskaper. Det forenkler integrasjonen, siden det ikke finnes doble strukturer, og DACHSER kan overta alle ansatte fra Frigoscandia», sier Tonn. Oppkjøpet ble fullført i mars 2024, og integrasjonen av Frigoscandia har begynt.
«Vi har investert mye i å utvide matlogistikknettverket det siste året», sier Tonn. Men internasjonalisering er bare én av utfordringene for matindustrien. En annen er at markedet og lovgiverne stiller stadig strengere krav til utformingen av forsyningskjedene for å sikre at de er mer klimavennlige.
Med innovativ teknologi
For å oppfylle dette tester DACHSER utslippsfrie semitrailere med kjøling for å hjelpe kundene med å bli mer bærekraftige. Fire elektriske trailere fra Krone er i drift ved forsyningsanleggene i Erlensee, Hamburg og Langenau. «Målet er å prøve ut teknologien i form av normal drift», sier Tobias Ritter, avdelingssjef for produksjons- og nettverksprosesser hos DACHSER Food Logistics. Kjølingen må være pålitelig på lange reiser og i tett trafikk også. Et fulladet batteri kan kjøle traileren i fem til seks timer uten behov for ekstern strømforsyning.
Trailerne lades ved porten eller via en akselgenerator som ligner på en dynamo på en sykkel. Når traileren kjøres i minst 20 km/t, produserer akselen tilstrekkelig strøm for både kjølefunksjonen og for å lade batteriet. Resultatene har vært lovende hittil.
I tillegg er økt digitalisering en annen utfordring for bransjen. «DACHSER hadde tidlig fokus på digitalisering», sier Tonn. Kunstig intelligens innen bildebehandling og automatiseringsteknologi for håndtering av stykkgods er en like stor del av dette som @ILO digital tvilling. Sistnevnte lager et digitalt bilde av alt gods, alle eiendeler og alle prosesser ved terminalen og gjør dataene tilgjengelige i sanntid. «Det gjør at vi kan levere god kvalitet og fortsatt oppfylle komplekse krav fra kundene. Det hjelper oss også med å løse utfordringene som er knyttet til plassmangel og mangel på dyktige ansatte» sier Tonn.