10/22/2019
Selv om det er noe bevegelse i forhandlingene mellom EU og Storbritannia, kan en Brexit uten noen avtale 31. oktober 2019 fortsatt ikke utelukkes.
Konsekvensene av at britene forlater unionen uten noen avtale 31. oktober, særlig når det gjelder bevegelse av varer til og fra Storbritannia, er velkjente. Det som først og fremst kan forventes, er lengre ventetid på grunn av grensekontroller og fortolling av alle varer i henhold til WTO-reglene.
DACHSER vil iverksette nødvendige tiltak for å sikre at alle varer som ankommer/forlater Storbritannia etter kl. 23.00 GMT (00.00 CET) 31. oktober blir tollbehandlet og avgiftsbelagt i samsvar med disse reglene.
Vi ønsker nok en gang å oppsummere de viktigste punktene og tiltakene for at virkningene og forsinkelsene i leveransen til kundene våre skal bli så små som mulig.
Ved en hard Brexit må følgende informasjon og dokumenter være tilgjengelige for fortolling før varene hentes:
- Fraktseddel
- Handelsfaktura / pro forma-faktura
- Pakkeliste/følgeseddel
- Eksportdokument
- Preferansedokumenter og andre produktspesifikke dokumenter, om mulig
Sørg for at disse dokumentene inneholder følgende informasjon:
Avsender med EORI-nummer, mottaker med kontaktinformasjon, importør hvis forskjellig fra mottaker med kontaktinformasjon, sekvensielt fakturanummer, Incoterms, antall og type pakker, varebeskrivelse, opprinnelsesland, Taric-kode, verdien av varene, valuta, brutto/netto vekt.
Det er viktig at det er høy kvalitet på dataene i informasjonen – dokumentene må stemme helt overens med den tilsvarende fysiske overføringen.
Hvis dokumentene blir gjort tilgjengelige for oss i elektronisk form, bør de om mulig tilsvare en oppløsning på 300 dpi.
I tillegg trenger vi kontaktpersonen for tollen inkludert kontaktinformasjon til mottaker/importør (e-postadresse) slik at vi kan kontakte dem for å få nødvendig tollfullmakt. Vi trenger disse for å kunne gjennomføre den nødvendige tollbehandlingen. Uten fullmakten kan vi ikke gjennomføre tollbehandlingen.
Vi trenger i tillegg mer detaljert forsendelsesinformasjon som antall og type pakker, varebeskrivelser, verdien av varene, om du har forsendelser til Irland via britisk territorium, ettersom vi blir nødt til å utstede en transittprosedyre gjennom Storbritannia. I begynnelsen anbefaler vi også at du legger ved en T2L for disse forsendelsene ettersom vi ennå ikke er sikre på om tollen i Irland vil akseptere T2 som bevis for varer i fri sirkulasjon i EU etter transitt via Storbritannia.
Innenfor vår eLogistics-applikasjon vil mulige Incoterms bli endret på grunn av tollen. I begynnelsen er det bare FCA/EXW eller DAP som er mulig i eLogisitcs for å sikre prosessen. Også EDI-informasjonen om Incoterms må tilpasses, den ansvarlige personen fra din avdeling vil kontakte deg for å gjennomføre de nødvendige justeringene.
Vi ber om forståelse og samarbeid fra din side slik at DACHSER skal kunne gjøre vareflyten din så effektiv og problemfri som mulig i dette eksepsjonelle tilfellet med en hard Brexit.
De viktigste tiltakene i forberedelsene finner du på sjekklisten vi har utarbeidet for Brexit.
Ta gjerne kontakt med din DACHSER-avdeling hvis du har flere spørsmål.