En ren prosess
Nilfisk så dagens lys på et verksted i en bakgård i København i 1906, og har siden den gang utviklet seg til å bli en verdensledende leverandør innen profesjonelt rengjøringsutstyr. Selskapet har, i samarbeid med DACHSER, optimalisert deres produksjons- og logistikkprosesser og i høy grad utformet dem rundt deres kunders behov.
Som en følge av innsatsen for å begrense den globale pandemien er etterspørselen etter profesjonelt rengjøringsutstyr, som kan sikre overholdelse av nødvendige hygienestandarder, høyere enn noen gang – i offentlige rom, på arbeidsplasser, restauranter, hoteller og i private husholdninger.
Rene omgivelser har vært den røde tråden for Nilfisk i 115 år. Selskapet ble grunnlagt i København og har vokst fra en liten produsent av støvsugere til en global leder i den profesjonelle renholdsbransjen med over 4 500 ansatte. Selskapets gulvvaskemaskiner, støvsugere og høytrykksvaskere for profesjonelle brukere og forbrukere selges nå i mer enn 100 land.
«Pandemien har endret rengjøringens natur og rolle. Mange bedrifter revurderer konseptene sine fullstendig, fokuserer på strengere prosedyrer og rengjør og desinfiserer oftere», forklarer Morten Jensen, Director of Logistics hos Nilfisk. «Etterspørselen etter aktuelle løsninger er i kraftig vekst akkurat nå. Og det krever et effektivt logistikkonsept.»
Få mer for mindre
Selskapet endret logistikkstrategi allerede for flere år siden, da antallet logistikkleverandører ble redusert fra 30 til seks. DACHSER har med sitt omfattende stykkgodsnettverk vært en del av dette siden 2010. «Rask, punktlig og transparent levering over hele Europa er en kritisk faktor for selskapet vårt», forteller Jensen. «Derfor ønsker vi å gjøre forsyningskjeden vår så enkel som mulig.»
I 2020 gikk det globale selskapet med hovedkontor i Danmark gjennom logistikkprosessene sine. Det resulterte i en ny struktur som kan tilby raske og pålitelige leveranser til Nilfisks markeder i Nord- og Sentral-Europa, Storbritannia, Russland og Tyrkia. Strategien bygger på tre sentralt kontrollerte distribusjonssentre: i Gent i Belgia, Trollhättan i Sverige og Tarragona i Spania. Når de gjennomførte en så grunnleggende omstilling var utfordringen å fortsette å holde transittidene til kunder over hele Europa så korte som mulig.
«Med nettverket vårt og entargo-produktlinjene, og da særlig det gode targospeed-tilbudet, kan vi støtte Nilfisk effektivt fordi det gjør mange små, lokale enheter om til én kraftig helhet. Dessuten organiserer det salget enda raskere og enda mer effektivt», sier Jonas Bettray, Key Account Manager European Logistics hos DACHSER. «DACHSERs europeiske nettverk er skreddersydd for dette pakkekonseptet for frakttjenester takket være den eksepsjonelle kvaliteten og leveringspåliteligheten det leverer.» Han legger til at DACHSER for tiden knytter to av distribusjonssentrene – i Gent via DACHSER-avdelingen i Mouscron og i Trollhättan via DACHSER-avdelingen i Göteborg – til stykkgodsnettverket sitt. Alle målmarkedene kan nås fra disse stedene på meget kort tid.
«Rask, punktlig og transparent levering over hele Europa er en kritisk faktor for selskapet vårt.» Morten Jensen, Director of Logistics hos Nilfisk
Det regionale distribusjonssenteret i Trollhättan rett utenfor Göteborg betjener alle de nordiske landene med et bredt utvalg av Nilfisk-produkter. Derfra blir Nilfisks produkter fraktet videre til selskaper over hele Norden. Konseptet omfatter en skytteltjeneste mellom Trollhättan og avdelingen i Gøteborg. Som et ledd i oppsettet tilbyr DACHSER også en dynamisk lastetjeneste. Det innebærer at Nilfisk fyller en hel trailer med varer til den nordiske regionen om gangen etter hvert som ordrene blir klargjort og pakket. Så fraktes varene til DACHSERs avdeling i Gøteborg. Dette skjer hver dag til faste tider, og herfra distribuerer DACHSER Sweden Nilfisks produkter til B2B-kunder i de nordiske landene.
«Vi samarbeider med en lokal transportør som driver skytteltjenesten mellom Trollhättan og Gøteborg med trailere fra DACHSER», forteller Søren Sivebæk, Operations Manager ved DACHSER Swedens avdeling i Gøteborg. «Varene distribueres fra terminalen vår med linjetransport til resten av Sverige, Finland og Danmark, mens en trailer til Norge lastes direkte – og dette er et konsept som passer kundens behov perfekt», avslutter han.
Det Nilfisk setter aller mest pris på, er DACHSERs store fleksibilitet. Normalt går det 12 lastebiler per dag fra distribusjonssenteret i Gent for konsolidering ved DACHSERs Mouscron-avdeling, men når belastningen er som høyest, kan det være snakk om hele 20 lastebiler. I Sverige er den daglige lastebilfrekvensen ikke like høy, der er det 3–4 lastebiler som forlater Trollhättan på vei mot Gøteborg hver dag. «Dette krever robuste og fleksible strukturer», sier Kim Østerby, Transport Development Manager EMEA hos Nilfisk. Pålitelighet er et nøkkelkriterium for selskapet, legger han til. Men det er ikke alt: «Vi ønsker å kunne få tilgang til all den informasjonen og de rapportene vi trenger for å nå målene våre – når som helst og hvor som helst i Europa.»
Syretesten i vanskelige tider
For Jensen er nærhet og tillit viktige aspekter ved forholdet til logistikkpartneren. Dette er noe Nilfisk kunne nyte spesielt godt av under Brexit og COVID-19-pandemien, forteller han, da den europeiske vareflyten ble satt under betydelig press. «DACHSER har alltid opptrådt på en tillitsvekkende og pålitelig måte selv under vanskelige forhold. Det er spesielt viktig å holde leveringsløftet i en periode med usikkerhet og restriksjoner som påvirker begge de to selskapene våre og medarbeidernes arbeidsmåter», sier Jensen.
«Vi har vokst enda nærmere hverandre i disse krevende tidene», bekrefter Bettray. «Det faktum at begge samarbeidspartnerne kommer godt overens på et personlig plan, var utvilsomt en fordel.» Han setter spesielt stor pris på at fellesskapet har et «skandinavisk» preg. «Vi håndterer alltid alle oppgaver og utfordringer sammen, på en respektfull og direkte måte. Alltid som likeverdige og med gjensidig anerkjennelse. Det er en viktig del av suksesshistorien vår», sier Bettray.
For at alle prosessene skal bli så effektive og transparente som mulig, har Nilfisk og DACHSER inngått en avtale mellom hovedkontorene. Avtalen legger opp til nær og personlig utveksling på ledelsesnivå og gjør at de unngår mulige informasjonsforsinkelser på lokalt og regionalt nivå. «Vi har gjort logistikk til en sak for ledelsen», sier Jensen. «Med en strukturell snuoperasjon som den vi nettopp har gjennomført, med umiddelbare, direkte utvekslinger på beslutningstakernivå, blir ting mye enklere.»
«I fremtiden er det også et ‘veldig stort potensial for samarbeid’ i forbrukermarkedene», legger Bettray til. Takket være den etablerte bransjeløsningen DACHSER DIY Logistics kan eksisterende avtaler utnyttes for å gjennomføre tidssensitive leveranser pålitelig og punktlig til over 18 000 gjør-det-selv-butikker over hele Europa. At bærekraft har høy prioritet hos DACHSER er ifølge Jensen enda en grunn til at Nilfisk velger logistikkleverandøren for å hjelpe dem å nå målene. «Profesjonell rengjøring har alltid som mål å forbedre livskvaliteten. Det er bare mulig med bærekraftige løsninger – også når det gjelder logistikken. Der er vi på nøyaktig samme bølgelengde som DACHSER.»