DACHSER tar i bruk nye sporingsenheter
Siden starten av 2022 har DACHSER tatt i bruk sporingsenheter i 8500 vekselflak brukt i langdistansetransport av stykkgods. Dermed kan containerne spores i sanntid og ankomsttidene beregnes nøyaktig.
DACHSER har samarbeidet med Deutsche Telekom og andre teknologiselskaper om å utvikle innovative, smarte sporingsenheter til bruk i vekselflak. Disse enhetene er utstyrt med avanserte SIM-kort og består av energibesparende, solcelleassisterte energimoduler, satellittbasert posisjoneringsteknologi og trådløse moduler basert på de nye 5G/LPWAN-nettverkene. I tillegg bruker de også andre utbredte radiostandarder for å gjøre løsningen ekstra pålitelig. Den innebygde løsningen er utviklet med sikte på å vare i hele vekselflakets levetid på 12 år, uten vedlikehold.
DACHSER Norway har tatt sporingsenhetene i bruk, og ansatte med ekspertise innen drift og innovasjon planlegger nå for å implementere teknologien på en optimal måte.
«Sporingsenhetene og den nye digitale plattformen er bare noen av de mange initiativene for å automatisere og dermed også effektivisere prosessene våre», sier Evaldas Mozeiko, Teamleader Import/Export European Logistics DACHSER Norway. «Vi utprøver og undersøker alle løsninger som kan forenkle arbeidsflyten og forhåpentligvis skape en bedre arbeidshverdag for våre medarbeidere.»
Fem telematikkskjermer behandler og gir DACHSER-ansattes sanntidsposisjonsdata for langdistansetransporten av stykkgods. Disse skjermene muliggjør sporing av transporter og gir nøyaktig posisjonsinformasjon for alle sporingsdyktige kjøretøy og utstyr i sanntid. Dette gir filialene og kundene presise ankomsttidsberegninger for hver transport, forenkler terminalhåndteringen og kortdistanseleveransene. I tillegg visualiserer skjermene også alternativer for ekstra laster og returlaster, og dette forbedrer samarbeidet mellom filialene. Til slutt gir skjermene også informasjon om kommende serviceavtaler for utstyret. I de kommende månedene vil systemet også begynne å inkludere GPS-data fra chartertransporter, som ofte utføres med spesialutviklede apper for sjåførene, selv om de ikke bruker selskapets eget utstyr.
«Ved å kombinere sanntidsdata og visualisering tar vi et viktig skritt fremover i sporingen og administreringen av forsendelser i stykkgodsnettverket vårt», forteller Alexander Tonn, COO for Road Logistics hos DACHSER. «Dette vil hjelpe personalet vårt med kapasitetsplanleggingen, sik at de kan optimalisere utnyttelsen av transporter og øke effektiviteten i terminalhåndteringen» Kundene våre drar også nytte av dette, siden vi kan fortsette å levere kvaliteten de forventer fra DACHSER, også i disse tider med stadig lavere kapasitet.»
Fra utviklingsfase til ut i praksis
For å utvikle en kostnadseffektiv og pålitelig sporingsteknologi for stykkgodstransport som er solid og har lang levetid, men som ikke er avhengig av strømtilførsel eller tilkobling til lastebiler, var det nødvendig med omfattende forsknings- og utviklingsarbeid. «Da LPWAN-teknologiene først gjorde seg gjeldende, begynte vi tidlig å utforske dem som en del av DACHSER Enterprise Lab, i samarbeid med Fraunhofer Institute IML. I partnerskap med Deutsche Telekom, har vi derfor klart å modne denne innovasjonen for praktisk bruk og tilført reell verdi til vårt nettverk», forteller Stefan Hohm, Chief Development Officer hos DACHSER.