DACHSER setter serieproduserte eActros i drift
Logistikktjenesteleverandøren ser et bredt bruksområde for den helelektriske 19-tonns lastebilen og planlegger allerede flere kjøretøy som en del av selskapets klimastrategi.
En av de første serieproduserte batterielektriske Mercedes-Benz eActros går til logistikkleverandøren DACHSER. Karin Rådström, CEO hos Mercedes-Benz Trucks, overleverte personlig en eActros 300 til Stefan Hohm, Chief Development Officer (CDO) og i ledelsen i DACHSER, under et kundemøte i Wörth am Rhein. DACHSER planlegger allerede å innlemme flere eActros i bilparken som en del av selskapets klimastrategi.
”Den serieproduserte eActros er en viktig del av vårt storbydistribusjonskonsept DACHSER Emission-Free Delivery, som vi for tiden utvider til elleve europeiske storbyregioner”, forklarer Stefan Hohm i anledning overleveringen av det første kjøretøyet. Det skal erstatte prototypen som har vært testet ut i praktisk drift hos DACHSER i Stuttgart siden 2019. ”eActros har bevist sin hverdagsverdi i Stuttgart, spesielt med tanke på utslippsfri levering av pallevarer til kundene. Vi ser også et visst potensial når det gjelder skytteltrafikk for denne helelektriske lastebilen. Vi forventer at kjøretøyet kommer til å bli benyttet på en lang rekke bruksområder innen bærekraftig stykkgodslogistikk.”
Den serieproduserte eActros er en viktig del av vårt storbydistribusjonskonsept DACHSER Emission-Free Delivery, som vi for tiden utvider til elleve europeiske storbyregioner.
Stefan Hohm, Chief Development Officer (CDO)I Stuttgart leverer DACHSER stykkgods, spesielt palleforsendelser som er for store og tunge for pakkeforsendelse, med eActros til kundene i sentrum. I tillegg leverer den elektriske lastebilen, sammen med en FUSO eCanter (7,5 tonn), forsendelser til et mikroknutepunkt i indre by. Forsendelsene distribueres deretter den siste etappen frem til kunden med ellastesykler. Alle forsendelser av generelt gods i et definert område (DACHSER Emission-Free Delivery) leveres av DACHSER – helt uten lokale utslipp av CO2 og nitrogenoksid. eActros lades kun av grønn strøm ved DACHSERs avdeling i Kornwestheim.
I Stuttgart ble den elektriske lastebilen levert til DACHSER konfigurert med hjulformel 4x2 og en aerodynamisk lastedel. Karosseriet kombinerer høy nyttelast med høyt transportvolum og aerodynamikken gir hele kjøretøyet større rekkevidde. Den 19 tonn tunge lastebilen ble produsert i fjor etter starten på serieproduksjonen og er nå offisielt overlevert på et møte etter godkjenning av føderal finansiering.
Karin Rådström, styremedlem i Daimler Truck Holding AG, og ansvarlig for regionene Europa og Latin-Amerika og merkevaren Mercedes-Benz Truck: ”Vi er veldig stolte over at en innovativ logistikkleverandør som DACHSER har valgt eActros og viser oss tillit gjennom å bestille flere kjøretøy, inkludert vår omfattende service. DACHSER har vært en viktig partner under utviklingen av eActros fra prototype til serieprodusert kjøretøy, og vi ser frem til å fortsette det sterke samarbeidet med DACHSER på veien mot nullutslippstransport.”
Om den serieproduserte eActros-modellen
Batteriene i eActros kan bestå av enten tre (eActros 300, rekkevidde på 300 kilometer) eller fire batteripakker (eActros 400, rekkevidde på 400 kilometer), som hver har en installert kapasitet på 112 kWh[1] og en utnyttbar kapasitet på rundt 97 kWh. De to væskekjølte motorene leverer en kontinuerlig ytelse på 330 kW og en toppytelse på 400 kW. I tillegg kan elektrisk energi gjenvinnes ved hjelp av rekuperasjon når bilen kjøres forutseende. Energien som gjenvinnes ved bremsing, mates tilbake i batteriene til Actros og blir så tilgjengelig igjen for å drive kjøretøyet. eActros kan lades med opptil 160 kW. På en konvensjonell DC hurtigladestasjon med en ladestrøm på 400A tar det litt mer enn en time å lade de tre batteripakkene fra 20 prosent av kapasiteten til 80 prosent.
Overgangen til helelektriske lastebiler er også et gode for sjåførene: Ifølge produsenten legger kjøredynamikken til eActros til rette for en mer avslappet kjøring med lavere stress enn en konvensjonell dieseldrevet lastebil, og det lave tyngdepunktet forbedrer svingingen. Det innvendige støynivået er redusert med 10 dB – som tilsvarer omtrent en halvering av det merkbare støynivået – noe som også bidrar til økt førerkomfort ved full last. I motsetning til en dieselbil er det også betydelig mindre vibrasjon.