DACHSER satser på el-lastebiler til langtransport
DACHSER signerer intensjonsavtale med Mercedes-Benz Trucks og bestiller 50 lastebiler av typen Mercedes-Benz eActros LongHaul.
DACHSER har signert en foreløpig avtale med Mercedes-Benz Trucks om å innføre 50 biler av typen Mercedes-Benz eActros LongHaul i sin europeiske flåte. Det globale selskapet har til hensikt å bruke eActros LongHaul konfigurert som en bil med vekselflak 6x2 og med lagringshøyde på 1,120 mm. Dermed utvider DACHSER den elektriske kjøretøyflåten betydelig. Denne e-lastebilen, med en rekkevidde på rundt 500 km på kun én ladning, forventes å være klar for serieproduksjon innen 2024.
«DACHSER er en svært verdifull kunde for oss innen bærekraftig transport og var allerede en engasjert testpartner under utviklingen av eActros 300/400 for tungtransport. Vi er desto mer glade for at logistikkselskapet nå også planlegger å satse på eActros LongHaul i neste trinn, noe som forsterker e-strategien vår», sier Stina Fagerman, leder for markedsføring, salg og service hos Mercedes-Benz Trucks.
«Denne intensjonsavtalen understreker vår forpliktelse til utvikling og testing av nyttekjøretøy med miljøvennlig drivverk. Takket være den lange rekkevidden til eActros LongHaul vil vi kunne transportere varer mellom de europeiske anleggene uten utslipp, selv med tung nyttelast og i langtransport. Dette er en viktig del av DACHSERs langsiktige klimastrategi», forklarer Alexander Tonn, Chief Operating Officer (COO) Road Logistics hos DACHSER.
DACHSER har brukt batterielektriske kjøretøy som FUSO eCanter og eActros siden 2018 som en del av sitt konsept for urban miljøvennlig varetransport: «DACHSER Emission-Free Delivery». I elleve europeiske byer leverer batterielektriske varebiler og lastebiler alle lokale forsendelser CO2-nøytralt som standard i et definert byområde. På den siste etappen bruker DACHSER også el-lastesykler til å distribuere forsendelsene. Pilotprosjektet i Stuttgart gikk av med seieren i konkurransen «Sustainable Urban Logistics», som ble arrangert av det tyske miljøverndepartementet og miljødirektoratet i 2018.
«Vi har hatt veldig gode erfaringer innen bylogistikk med ytelsen til batterielektriske kjøretøy (BEV). Det var derfor logisk å ta det neste steget – langdistansekjøring – sammen med Mercedes-Benz Trucks», sier Stefan Hohm, Chief Development Officer (CDO) i DACHSER.
Mercedes-Benz eActros LongHaul
Utviklingsingeniører hos Mercedes-Benz Trucks har designet eActros LongHaul slik at kjøretøyet og dets komponenter oppfyller de samme holdbarhetskravene som en sammenlignbar konvensjonell tung Actros for langdistanse. Det vil si 1,2 millioner kilometer på veien over en periode på ti år. Batteriene som brukes i eActros LongHaul, benytter LFP (litium-jernfosfat celleteknologi). Disse kjennetegnes fremfor alt av lang levetid og mer anvendelig energi. Batteriene i den serieproduserte eActros LongHaul kan lades fra 20 til 80 prosent på godt under 30 minutter på en ladestasjon med effekt på omtrent en megawatt. Tre batteripakker gir en installert totalkapasitet på over 600 kWh, og to elektriske motorer, som del av en ny e-aksel, genererer en kontinuerlig effekt på 400 kW og en toppeffekt på over 600 kW.