DACHSER oppretter alternativ rute for jernbanetjenester
For å kunne fortsette å tilby en jernbaneforbindelse mellom Kina og Europa, utvider DACHSER porteføljen til DACHSER Rail Services. Logistikkleverandøren etablerer en togforbindelse på ruten Xi'an – Budapest to ganger i uken.
DACHSER avviklet jernbanetjenestene selskapet tilbyr på to togruter på grunn av krigen i Ukraina, da forbindelsene gjennom Russland eller Hviterussland var blitt umulige. For å kunne fortsette å tilby kundene kapasitet på jernbaneruten gjennom Sentral-Asia, tilbyr logistikkleverandøren likevel nå en jernbaneforbindelse langs det som er kjent som «The Middle Corridor»: Reisen starter i Kina, togene passerer først gjennom Kasakhstan og Aserbajdsjan, og krysser deretter Kaspihavet og Svartehavet med skip til Romania, før det ankommer Budapest i Ungarn. Derfra transporteres containerne med tog til ytterligere innlandsterminaler som Wien, München eller Ludwigshafen. Togene bruker mellom 45 og 55 dager fra avgangsterminalen i Kina til destinasjonsterminalen.
Pålitelig alternativ
«Med denne ruten kan vi erstatte jernbaneforbindelsene langs den nye silkeveien gjennom Russland og Hviterussland, og fortsette å tilby kundene en pålitelig og miljøvennlig multimodal tjeneste», sier Vedat Serbet, Rail Services Manager EMEA hos DACHSER. Transport med jernbane er et tilleggsalternativ til sjø- og luftfrakt i disse tider når selskapene fortsatt sliter med flaskehalser.
Fra Xi'an i Kina går togene to ganger i uken til Europa. Containerne overvåkes døgnet rundt med GPS og når frem til alle innlandsterminalene i Europa.