DACHSER leverer utslippsfritt til München sentrum
DACHSER Emission-Free Delivery lanseres nå i den bayerske hovedstaden, som innebærer at alle forsendelser fra DACHSER leveres utslippsfritt i et definert sentrumsområde.
Det første trinnet vil være å forsyne kunder i bykjernen med en helelektrisk FUSO eCanter-lastebi, fra og med september. Det forventes at flere av disse kjøretøyene legges til tidlig i 2023. Den utslippsfrie leveringen i München kan deretter utvides til ytterområdene i München, som skaper en total utslippsfri leveringssone på rundt 1,6 kvadratkilometer i området rundt de travle gatene i München.
"Nærheten til DACHSERs avdeling i München i sentrum er den optimale forutsetningen for å drive helelektriske lastebiler. Leveranse med de stille og elektrisk drevne lastebilene bidrar til bedre luftkvalitet og livskvalitet i byen," sier Ingo Zimmermann, Operations Manager ved DACHSER i München.
Langsiktig klimastrategi
DACHSER Emission-Free Delivery er en del av selskapets klimastrategi, og innebærer at alle forsendelser fra DACHSER leveres utslippsfritt i et definert sentrumsområde, vanligvis i bilfrie soner i sentrum av byen.
Dette betyr at ingen luftforurensende stoffer eller klimagasser slippes ut lokalt, attpåtil blir det også mindre støyforurensning.
I tillegg til Stuttgart og Freiburg, er München er den tredje tyske byen som drar nytte av utslippsfri levering i bysentrum – Berlin og Hamburg kommer snart. I tillegg har DACHSER Emission-Free Delivery allerede blitt implementert i Oslo, Praha, Strasbourg, Paris, Madrid, Porto og – og snart – København.
Utslippsfritt i Oslo
I tråd med DACHSER Emission-Free Delivery leveres alt stykkgods fra DACHSER Norway utslippsfritt innenfor ring 3 i Oslo.
Å finne mer miljøvennlige måter å transportere gods på har lenge vært et viktig satsingsområde for DACHSER Norway, som nå har utvidet den elektriske bilparken med enda en elektrisk lastebil av typen Volvo FL Electric. Dette kommer i tillegg til to e‑Crafter fra Volkswagen som logistikkleverandøren har brukt til å levere varer med i Oslo siden høsten 2020. Lastebilen kan romme 18 paller og har en nyttelast på 5 tonn. Fullastet kan den i teorien kjøre opptil 170 kilometer på en enkelt oppladning, men i praksis er tallet nærmere 120 kilometer avhengig av den enkelte sjåførs kjørestil og værforhold.