DACHSER Denmark tester ut HVO Diesel
Som en del av DACHSER Denmarks strategi for å bidra til utviklingen mot en mer miljøvennlig transportindustri, vil logistikkleverandøren begynne å teste ut avanserte biodrivstoff på lastebilene som leverer varer i og rundt København. På denne måten kan selskapet redusere utslippene med opptil 80 prosent på leveranser til storbyområdet når prosjektet lanseres på nyåret.
HVO Diesel er et ideelt valg for å teste ut mer miljøvennlige drivstoff for DACHSER Denmarks distribusjonslastebiler. I utgangspunktet skal to av de 40 kortdistansebilene ved European Logistics-avdelingen i Hvidovre kjøre på HVO Diesel i fremtiden. Det vil ikke påvirke hverdagen til sjåførene – men det vil utgjøre en forskjell for de tett befolkede områdene som lastebilene leverer forsendelser til.
Vi kommer ikke utenom at det for tiden skjer en gradvis overgang til mer miljøvennlige leveringsmetoder i transportbransjen. For oss er det viktig å bidra til denne utviklingen. Da må vi tørre å stille spørsmål ved måten vi gjør ting på i dag og optimalisere på et bredt spekter av parametere, inkludert bærekraft.
Peter Hut, General Manager hos DACHSER Denmarks European Logistics-avdeling i Hvidovre«Prosjektet med å teste ut HVO Diesel for den eksisterende kortdistanseflåten vår har vært underveis lenge, og nå er vi endelig snart i gang», forteller Peter Hut, General Manager hos DACHSER Denmarks European Logistics-avdeling i Hvidovre. «Avhengig av drivstoffet vil vi nå kunne redusere utslippene våre med opptil 80 prosent på leveransene til utvalgte områder i København.»
Ved å bruke HVO Diesel fremfor tradisjonell diesel kan logistikkleverandøren oppnå en CO2-besparelse på opptil 80 prosent, siden den syntetiske fossilfrie dieselen produseres av matolje eller animalsk fett. Denne typen miljøvennlig diesel er foreløpig et dyrere drivstoff.
«Vi har valgt å ikke belaste transportørene våre økonomisk i denne sammenhengen», sier Peter Hut. «Dermed fører ikke denne overgangen til endringer for partnerne våre eller sjåførene deres.»
Klimastrategi
Planen er at de to lastebilene som kjører på HVO Diesel, skal levere varer til Frederiksberg, Vesterbro og Nørrebro. Deretter skal selskapet bruke erfaringen derfra til å avgjøre om flere av lastebilene som dekker kortere avstander, skal gå over til å kjøre på HVO Diesel. Sammen med en investering i to elektriske lastebiler for å dekke den siste etappen av distribusjonen til København K, Sydhavn, Christianshavn og Refshaleøen, er overgangen til avansert biodrivstoff på kortere avstander en del av logistikkleverandørens langsiktige klimastrategi.
«Vi kommer ikke utenom at det for tiden skjer en gradvis overgang til mer miljøvennlige leveringsmetoder i transportbransjen», sier Peter Hut. «For oss er det viktig å bidra til denne utviklingen. Da må vi tørre å stille spørsmål ved måten vi gjør ting på i dag og optimalisere på et bredt spekter av parametere, inkludert bærekraft. Klimavern er et viktig tema i mange bransjer – og kundene gir oss den samme tilbakemeldingen.»
DACHSERs klimastrategi innebærer et generelt skifte til mer lav- og nullutslippsteknologi, men den innebærer også en rekke andre tiltak. Selskapet har for eksempel lenge jobbet med modulære kjøretøy i transportene til Sverige for å optimalisere mengden varer som transporteres på én lastebil. Et annet tiltak er skiftet til 100 % grønn strøm. Fra 1. januar 2022 vil DACHSER nemlig kun kjøpe strøm som er produsert ved hjelp av fornybare energikilder.